Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Busserne får grønt lys hos svensk trafikselskab

Fredag 14. september 2018 kl: 14:05
Share  


Af: Jesper Christensen

Når en af busserne, der kører for Östgötatrafiken i Östergötaland, nærmer sig et lysreguleret kryds, sender en kommunikationsenhed i bussen et signal til en modtager i lyskrydsets styreenhed, som så sørger for, at der er grønt lys for bussen. Det øger fremkommeligheden for bussen, hvilket igen kan bidrage til kortere rejsetid, som igen er et argument for at rejse kollektivt sammen med andre frem for alene i sin private bil


Östgötatrafiken arbejder løbende på at forbedre fremkommeligheden for bustrafikken i regionen. Senest har Östgötatrafiken besluttet at investere i et kommunikations- og styresystem - Hogia Traffic Light Prioritet - der søger for grønt lys til busserne i busbanerne.


I en ny undersøgelse opgiver 13 procent af deltagerne, at kortere rejsetid er den primære grund til, at de bruger kollektiv transport. Med forbedret fremkommelighed kan man forkorte rejsetiden og dermed skabe en mere attraktiv kollektiv transport.


- Man skal arbejde med både infrastrukturspørgsmål som busbaner, og med tekniske løsninger som trafiklysprioriteringer, siger Albert Gunnarsson, der er systemintegrator hos Östgötatrafiken.

- Trafiklysprioritering er en opsætning, der regulerer prioriteringen i trafikken. Og for at kunne opstille reguleringen, så må vi forstå, hvad de enkelte tiltag giver af effekt, siger han videre.


Östgötatrafiken benytter Hogia’s nye it-tjeneste, Traffic Light Priority, der fungerer i realtid, og som muliggør distribution af positionsdata til trafiklys - og styring af de pågældende trafiklys. Når en bus passerer et bestemt punkt - et triggerpunkt - sender tjenesten et signal til lyskrydsets styresystem om at bussen skal have førsteprioritet. Når bussen så kommer til krydset, er der grønt lys.


- Ved at korte tiden i krydsene kan vi både spare tid og tage hensyn til miljøet. Gør vi det rigtigt, så har trafiklysprioritering potentiale til at give ekstra fremkommelighed, hvilket bidrager til, at rejsende med bus kommer hurtigere frem end dem, der rejser i personbil, siger Albert Gunnarsson.





Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- DSB og Dansk Jernbaneforbund er blevet enige om en tillidsmandsaftale
- Svensk busproducent skal levere 700 bybusser til Colombia
- Lønudviklingen aftager en smule
- Konkursramt busselskabs ruter har været i udbud
- Skinnerne til Nordhavn er lagt
- Byggeriet af Sydhavnsmetroen er gået i gang
- Polske gas-busser skal køre i Paris
- Buschauffør ramte cyklist i højresving
- Busvognmand i Hvidovre køber el-busser i Kina
- Bekendtgørelse vil ændre reglerne for kompensation til fjernbusoperatører
- Letbaneoperatør har haft besøg af Trafikstyrelsen
- Dansk Jernbaneforbund og DSB har genoptaget forhandlingerne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst