Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

VLAK-Regeringen vil spare på banerne

Mandag 10. september 2018 kl: 08:52
Share  


Af: Redaktionen

I VLAK-Regeringens udspil til finanslov for 2019 indgår der besparelser på 300 millioner kroner på jernbaneområdet. Det vil blandt andet betyde færre penge til vedligeholdelse


I VLAK-Regeringens forslag til finanslov for 2019 er der sat besparelser på 241 millioner kroner på dagsordenen, mens der i 2020 er sat 97 millioner kroner på i besparelser.


Ifølge Altinget.dk er det først og fremmest VLAK-Regeringens forventede og uindfriede besparelser på Ringsted-Køge-banen, der er grunden til, at den vil skære godt 300 millioner kroner til reparation og vedligeholdelse af jernbanenettet.


Besparelserne har ikke uventet mødt kritik fra oppositionen, hvor De Radikales transportordfører Andreas Steenberg, siger, at jernbaner, vi har, skal vedligeholdes, ellers går de i stykker. 


- Og så bliver det først dyrt. Efterslæbet har været så stort, at der er for brug alle de penge, som er planlagt, siger Andreas Steenberg til Altinget.


Hos Enhedslisten siger transportordfører Henning Hyllested, at forslaget bare viser, hvordan regeringen nedprioriterer de danske jernbaner. 


- Først trækker man penge helt ud af området for senere at kunne bruge dem på nye motorveje. Og derfor må man så nu spare på vedligeholdelsen af jernbanen, siger Henning Hyllested.


VLAK-Regeringens transportminister Ole Birk Olesen (LA) siger til Altinget, at der på trods af besparelser fortsat  er afsat mange penge til området.


- Vi bruger rigtig mange penge på fornyelse af skinnenettet. Uanset den justering af bevillingen, som er sket, er der i 2019 afsat et historisk højt beløb i Banedanmark til fornyelse af jernbanen, skriver Ole Birk Olesen i en skriftlig kommentar til Altinget.dk.






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Dansk transportkoncern har budt på schweizisk konkurrent
- Nordisk detailkæde opretter eget logistikfirma - med eget tog
- Transportkoncern genoptager banetransport - men en anden type vogne
- Endnu en togoperatør kan bruge lommevogne til lastbiltrailere
- Svensk togoperatør kan igen bruge lommevogne i Danmark
- Lyntogene kommer tilbage på sporet mellem Aarhus og Aalborg
- Lokofører på godstog opdagede først ulykken, da den var sket
- Trafikstyrelsen stiller betingelser til brug af banevogne til lastbiltrailere
- Ny strategi skal styrke den digitale infrastruktur på transportområdet
- Togoperatør tjekker lasten en ekstra gang
- Intermodal forbindelse forbinder Tyrkiet med Belgien og Holland
- Trafikstyrelsen advarer mod lommevogne til transport af sættevogne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst