Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSFORENINGEN FDL KOMMENTERER P-RESTRIKTIONER:

Chauffører og vognmænd blæser på ny lov

Onsdag 18. juli 2018 kl: 08:41
Af: Redaktionen

Søndag 1. juli trådte nye regler for parkering på landets motorvejsratepladser i kraft, så det blev ulovligt at holde længere end 25 timer. Her godt 14 dage senere konstaterer vognmandsorganisationen FDL - Frie Danske Lastbilvognmænd - at politiet åbenbart ikke gider at kontrollere, om reglerne bliver overholdt

FDL kommenterer:

Til trods for, at den stærkt omdebatterede lov om 25 timers parkering på de statslige rastepladser, er trådt i kraft, parkeres der stadigt i såvel nødspor som uden for de afmærkede båse, hvilket understreger tre ting:
  • at chaufførerne blot tager chancen i håb om, at politiet ikke kommer ind på pladsen
  • at risikoen for at blive noteret er lille
  • politiets manglende kontrol, som har skabt undren hos dem, der efter bedste evne, søger at overholde gældende love og regler

Det er i orden, at den ny p-begrænsning, skiller vandene, men nu er loven trådt i kraft, og så må det være politiets forbandede pligt at tjekke p-pladserne, siger FDL’s kontorleder, Jens Groot, der fortsætter:


- Der parkeres stadig efter for godt befindende i nødsporet og uden for parkeringsbåsene, i de forkerte båse. Det har man gjort i mange år, uden at patruljevognene har gjort noget ved problemerne.


Spørger man lastbilchaufførerne, svarer mange, at de, stort set, overhovedet ikke har set politiet. De ser ingen patruljevogne køre gennem parkeringsområdet og de sover jo ikke i alle 11 timer om natten, ej heller, når der holdes de daglige pauser, og der mangler en, der regelmæssig aktiv observerer, hvad der foregår på parkeringsområderne. Så her er det reelt politiet, som svigter kontrollen.


I Tyskland er det en selvfølgelighed, at patruljevognen kører ind gennem alle parkeringspladser, og det har en stor præventiv virkning. Nu ved vi godt, at det danske politi er topstyret med ulemper og fordele - det er kæft trit og retning uden indflydelse. I Danmark er det ikke en selvfølgelighed, men er det så en bevist handling, at politiet undlader at dreje ind omkring parkeringsområdet?


Det er helt uforstående, ikke mindst i betragtning af, at politireformen har sendt det tidligere aften nat vagtpersonale, fra selv større byer, ud i patruljevogne, som dirigeres fra centrale steder i politikredsen.


Jens Groot mener, at der er et mærkbart øget behov for en effektiviseret bemanding, ingen skal bare sidde og vente ved telefonen, eller at nogen skulle ringe på dørklokken.


- Lad os da for pokker få et dansk BAG. Det er der hårdt brug for, siger han.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand folder sig ud i ny FH
- Fire-akslet tiptrailer med tvangsstyret bagaksel kan tage 37 kubikmeter i ladet
- Vognmand fra Bjerre Herred har fået to nye hvide biler
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation
- Elektriske lastbiler skal køre til og fra lastbilfabrik
- Yderligere 100 elektriske lastbiler skal skære ned på CO2-udledningerne
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Fransk lastbilproducent leverede 18 procent flere lastbiler
- Fredag 15. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vognmand i Fejstrup har fået ny tre-akslet FH-trækker
- Maskinstation overførte tre-akslet anhænger fra Øst- til Vestjylland
- Lastbilchauffør brugte tidligere kollegas førerkort

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst