Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Dansk EU-politiker kommenterer afstemning om EU’s transportpolitik

Mandag 9. juli 2018 kl: 09:47
Share  


Af: Jesper Christensen

I forbindelse med sidste uges afstemning om EU-Kommissionens første vejpakke, der blev lagt frem 31. maj sidst eår, har vi her på transportnyhederne.dk bedt Ole Christensen, der er socialdemokratisk medlem af EU-Parlamentet om at forklare, hvad afstemningen betyder. Ole Christensen er medlem af EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg, der tidligere afviste en række ændringsforslag, som parlamentets transportudvalg gik ind for

Ole Christensen forklarer, at afstemningen overordnet set betyder, at EU-Parlamentet ikke kunne nå til enighed om nye regler for transportbranchen, og at EU-parlamentarikerne derfor må tilbage til forhandlingsbordet. Alle de tre forslag, som var til afstemning, blev afvist. Det betyder, at sagen går tilbage til transportudvalget, som skal forhandle videre og finde nye kompromiser.

 
- Transportpolitik er i den seneste tid blevet storpolitik i EU. Hele vejpakken, som vi skulle stemme om, handler grundlæggende om hvilke løn- og arbejdsvilkår, som skal gælde for chauffører, der kører gods i andre lande end deres hjemland. Det handler både om at undgå social dumping og unfair konkurrence, men det handler også og om sikre et ordentligt liv for alle chauffører i Europa, siger Ole Christensen til transportnyhederne.dk.


- Jeg har kæmpet for, at chauffører skal have dansk løn, når de arbejder i Danmark, og at chauffører ikke skal presses til at leve en nomadetilværelse på de europæiske rastepladser, hvor de bor og sover i førerhuset. Chauffører skal have ordentlige forhold, og de skal have mulighed for at tage hjem til familien med jævne mellemrum, fortsætter han og peger på, at han er meget skuffet over, at EU-Parlamentet ikke kunne nå til enighed om nye og bedre regler.


- Men nu handler det om at kæmpe videre ved forhandlingsbordet. Jeg har igennem hele forløbet arbejdet tæt sammen med 3F Transport om at finde et kompromis, som kunne samle de politiske fløje. Selv om 3F i europæisk sammenhæng er en lille organisation, har de spillet en meget stor rolle i forhandlingerne, og jeg tror på at deres kompromisforslag nu vil få medvind igen. Det vil jeg i hvert fald kæmpe for, siger Ole Christensen, der kan konstatere, at Vejpakken har i den grad splittet Europa.


- Nu er det tid til at finde løsninger, der kan samle, understreger han.


Han siger videre, at afstemningen var en meget blandet landhandel med enkelte afstemninger, som efter hans mening fik et positivt udfald, mens andre gik skævt. Men til sidst blev alle de samlede forslag afvist, hvilket betyder, at intet blev vedtaget.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Tanktransportvirksomhed udvider i Vejle
- Vognmandsorganisation foretrækker normaltid
- To tredjedele af kommunerne deltager i uopmærksomhedskampagne
- 93 procent tager afstand fra uopmærksom kørsel
- Elektriske distributionslastbiler kommer på gaden
- Lørdag er vognmændenes dag på Fyn
- Tyve tog tyve paller eller flere i Birkerød
- Tyve tog tyve paller eller flere i Birkerød
- Tyve borede ned til olien - i en tank
- Ford lancerer ny to-tons Transit på IAA i Hannover
- 28-årig svensk mand skal for en dommer i sag om tyveri fra lastbiler
- Polsk chauffør tog trofæet hos Volvo Trucks i Sverige

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst