Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION KOMMENTERER AFSTEMNING OM EU’S VEJPAKKE:

-Transportpolitik og social dumping er gledet helt op i toppen af den politiske dagsorden

Torsdag 5. juli 2018 kl: 09:03
Share  


Af: Redaktionen

Et flertal i EU-Parlamentet sendte onsdag flere centrale emner fra EU-Kommissionens vejpakke tilbage til udvalgene. Transportpolitik og udfordringerne med social dumping er åbenlyst blevet storpolitik, konstaterer DTL’s administrerende direktør, Erik Østergaard

Onsdag eftermiddag stemte EU-Parlamentet om den første del af EU-Kommissionens vejpakke. Her blev både spørgsmålene om udstationeringsregler for chauffører, spørgsmålet om køre- og hviletidsregler samt cabotage og postkasseselskaber blev sendt tilbage til fornyet udvalgsarbejde. Helt centralt i afstemningerne stod spørgsmålet om udstationering, som blev vedtaget med en enkelt stemmes forskel. EU-Parlamentet fandt det for uholdbart, og sendte derfor den samlede pakke retur.


Afstemningen viste, at der er fundamentale uenigheder mellem det folkevalgte EU-Parlament og i EU’s ministerråd, hvor de enkelte lande er repræsenteret med hver deres minister på det enkelte område.


I toppen af den politiske dagsorden
- Jeg hæfter mig ved, at transportpolitik og social dumping, og de mange spørgsmål, som spiller ind i dagsordenen, er gledet helt op i toppen af den politiske dagsorden. Dét er i alt fald godt og vigtigt i sig selv, siger DTL’s direktør Erik Østergaard.


Medlemmerne af EU-Parlamentet skulle blandt andet forholde sig til, om lastbilchaufførerne skal være omfattet af EU's udstationeringsdirektiv, der sikrer lige vilkår og løn for arbejdstagere på samme arbejdsplads. Og dermed om en chauffør fra et andet EU-land, som eksempelvis kører i Danmark, skal have en løn svarende til den, danske chauffør får.


Uenigheden gik mest på, i hvor lang tid chaufføren skal køre i et tredie-land, før han bliver omfattet af udstationeringsdirektivet. Spørgsmålet blev sendt tilbage til udvalgsbehandling.


- Jeg mener, at det er en fordel at finde de rigtige løsninger, frem for halvdårlige her og nu. Træffes der forkerte beslutninger nu, så skal branchen døje med dem i mange år frem. Men det havde selvfølgelig været at foretrække med afklaring på baggrund af de rigtige beslutninger allerede nu, siger Erik Østergaard.


Opfordring til Road Alliance
EU-grupperne var følgelig også splittet internt. Det skyldes blandt andet, at EU-Parlamentets transportudvalg (TRAN), EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalget og EU-Kommissionen har fremlagt forskellige forslag. Dertil kommer, at et blokerende flertal af europæiske transportministre i den såkaldte Road Alliance - herunder den danske regering - allerede har meldt ud, at de ikke kan leve med forslagene.


- Min klare opfordring til transportministrene i Road Alliance er, at de nu får sat sig igennem og sikret nogle regler, der kan gå igennem alle instanser. Ellers risikerer vi, at EU-Parlamentet sender alle disse vigtige spørgsmål til hjørnespark, der først skal tages efter parlamentsvalget næste maj. Og det er uholdbart, siger Erik Østergaard og fortsætter:

- Set i lyset af den kompleksitet og de mange meget forskellige holdninger, spørgsmålene har bragt frem, så er det da absolut forståeligt, at EU-Parlamentet gerne vil se noget mere gennemarbejdet og sammenhængende. Men så er det måske også på tide, at Ministerrådet finder frem til løsninger, som kan hjælpe EU-Parlamentet. Det vil branchen sådan set også helst.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sekretariatschef går på pension
- Lastbilchauffør hævde et koben og slog bilist
- Transportkoncern er klar til vækst og opkøb
- DSV vil give mere for aktierne i konkurrent
- Panalpina er i dialog med konkurrent om samarbejde
- Chauffører kan få kursus i suge- og spuleteknik
- Burgerkæde i Sveriges hovedstad får varerne leveret med hybridlastbil
- Aerodynamisk design bliver fremskyndet
- EU’s formandskab og EU-Parlamentet vil fremme renere køretøjer
- EU har fået en ny arbejdsmarkedsmyndighed
- Tysk vognmandsorganisation kræver hjemtur hver fjerde uge
- Stor europæisk transportvirksomhed tester i gas-lastbiler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst