Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION OM ENERGIAFTALE:

Positivt, at energiaftale også omhandler transport

Mandag 2. juli 2018 kl: 10:44
Af: Redaktionen

VLAK-Regeringen indgik i sidste uge en energiaftale med alle folketingets partier. Energiaftalen indeholder blandt andet elementer, der vil gavne transportsektorens vej mod en bæredygtig fremtid

Partierne er enige om at etablere en pulje for grøn transport på 240 millioner kroner årligt over 20 år til udbygning med biogas og andre grønne gasser til opgradering, transport og industrielle processer. 


Puljen udmøntes i perioden 2021-2023. Støtte fra puljen vil ske efter dialog med branchen om udarbejdelse af udbudsmodel.


Samtidig er parterne enige om at afsætte en pulje på 100 millioner kroner årligt i perioden 2020-2024 med henblik på at understøtte grønne løsninger i transportsektoren. Puljen udmøntes af parterne i efteråret 2018 på baggrund af et oplæg fra regeringen med afsæt i at fremme grøn mobilitet og transport i bred forstand.


Det glæder DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard, der lægger vægt på, at transportsektoren bliver bæredygtig, hvis Danmark skal udvikle sig til et bæredygtigt samfund.


- DTL - Danske vognmænd vil gerne være med til at gøre transportsektoren bæredygtig og bedre integreret med produktionen og livet i samfundet. Men det er bare ikke noget, den enkelte vognmand kan gøre på egen hånd. Det kræver en politisk beslutning om at etablere en infrastruktur med en forsyningssikker produktion af biogas, der gør det til et reelt valg for vognmanden at vælge for eksempel en lastbil på biogas næste gang, den skal udskiftes. Så for os er det positivt, at aftalen har givet plads til transporten, siger Erik Østergaard.


Partierne er ifølge aftalen også enige om, at der fra dansk side skal arbejdes for, at EU-Kommissionens forslag til CO2-reduktion for lette køretøjer i 2030 hæves fra 30 procent til mindst 40 procent af niveauet af CO2-udledninger i 2021 samt ambitiøse CO2-krav til tunge køretøjer.


- Det er godt, at forligsparterne har fokus på en energipolitik, som ikke blot er teknologineutral. Vi har i transportsektoren brug for, at særligt brændstoffer til den tunge transport udvikles i en grøn og bæredygtig retning. Det gælder især incitamenter til øget brug af biobrændstoffer, siger Erik Østergaard.


Interesserede kan læse mere om aftalen her:




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst