Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Måleudstyr til at opdage NOx-forurening er blevet testet

Mandag 25. juni 2018 kl: 11:25
Af: Redaktionen

Miljøstyrelsen testede i november sidste år en ny teknologi, som kan måle, om lastbiler udleder for meget NOx. Testen blev sat i gang, da politiets kontrol tidligere på året havde vist omfattende snyd med lastbilers AdBlue-system, der skal nedbringe udslippet af NOx’er

Målet med testen var at afdække, hvor mange lastbiler der snyder med deres NOx-rensning. Måleapparatet blev opstillet i vejkanten og målte udstødningen fra de lastbiler, der kørte forbi. 


Baggrunden for at sætte forsøget i gang var, at politiets kontroller havde vist, at nogle lastbiler kørte - og stadig kører - med en snydeanordning, så renseudstyret frakobles, og lastbilen dermed udleder for meget NOx. Reglerne om lastbilernes forurening er skærpet over årene, og i dag er det nødvendigt at bruge udstyr, der renser udstødningen for NOx for at overholde kravene. Det kan for eksempel ske med et såkaldt Adblue-anlæg, som ved hjælp af væsken AdBlue neutraliserer NOx-gassen. Men dette anlæg kan frakobles ved hjælp af en snydeanordning for at spare udgifter til vedligeholdelse og drift af anlægget.


Miljøstyrelsen afprøvede måleteknologien i samarbejde med virksomheden NEQ, Politiet og Færdselsstyrelsen. Projektet var et led i et større projekt, hvor myndighederne sammen så på, hvordan denne form for snyd kan mindskes.


Her på transportnyhederne.dk har vi i dag spurgt Miljøstyrelsen om, hvad der kom ud af testen i november. Når vi har fået svar, skriver vi mere om emnet. 


Fakta om snyd med NOx:
  • NOx kaldes også kvælstofilter og er gasser, der dannes fra kvælstof- og iltforbrænding under højt tryk og høje temperaturer
  • NOx består af både NO og NO2. Gassen NO2 er sundhedsskadelig for mennesker
  • Det NOx-begrænsende udstyr har været brugt på langt de fleste lastbiler i over 10 år og består af en såkaldt SCR-katalysator (Selektiv katalytisk reduktion), der bruger et reduktionsmiddel bestående af urea opløst i vand, og som forhandles under navnet ’AdBlue’
  • Der sælges snydeanordninger i hele Europa, som kan sætte det forureningsbegrænsende udstyr ud af funktion. Formålet er at spare omkostninger til reduktionsmiddel, som kan løbe op i ca. 10 øre/km, samt vedligeholdelsesudgifter til SCR-katalysatoren
  • Manipulation med det forureningsbegrænsende udstyr sker, uden at motorstyringens obligatoriske overvågningssystem (OBD - On-Board-Diagnostics) viser fejl




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst