TRANSPORTMINISTEREN OM DÆKTÆTNINGSMIDDEL:
Af: Jesper Christensen
De seneste måneder har der blandt vognmænd været usikkerhed om, hvordan de skal forholde sig til brugen af dæktætningsmiddel. Transportkoncernen DSV har været ude og rose et dæktætningsmiddel som en effektiv måde at forebygge flade dæk. Transportminister Ole Birk Olsen peger i et svar til Folketingets Transportudvalg på, at ejeren af et køretøj, hvor der er dæktætningsvæske i dækkene, har pligt til at sikre, at dækket repareres permanent, hvis tætningsmidlet har været i brug - som efter enhver anden punktering
Transportudvalget stillede i april på vegne af Rasmus Prehn, der er transportordfører for Socialdemokraterne, følgende spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, om ministeren finder det forsvarligt, at dæk, som har brud på dækkets bærende eller lufttætte lag, fortsat kan benyttes uden at være permanent repareret og dermed ført tilbage til fejlfri tilstand?
Her til svarede Ole Birk Olesen følgende:
Jeg mener ikke, at det er forsvarligt, hvis dæk, som har brud på dækkets bærende eller lufttætte lag, fortsat kan benyttes uden at være permanent repareret og dermed ført tilbage i fejlfri tilstand.
Færdselsstyrelsen oplyser, at de generelle bestemmelser kræver, at dæk skal være ubeskadigede, og at en permanent reparation skal udføres ved at overholde dækfabrikantens eventuelle forskrifter og ved at følge STRO databogens generelle bestemmelser i afsnit A131.01.
Dette medfører, at ejeren af køretøjet har pligt til, efter at det præventive tætningsmiddel har virket efter formålet, at sikre, at dækket repareres permanent som efter enhver anden punktering.
.jpg)
© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sekretariatschef går på pension
- Lastbilchauffør hævde et koben og slog bilist
- Transportkoncern er klar til vækst og opkøb
- DSV vil give mere for aktierne i konkurrent
- Panalpina er i dialog med konkurrent om samarbejde
- Chauffører kan få kursus i suge- og spuleteknik
- Burgerkæde i Sveriges hovedstad får varerne leveret med hybridlastbil
- Aerodynamisk design bliver fremskyndet
- EU’s formandskab og EU-Parlamentet vil fremme renere køretøjer
- EU har fået en ny arbejdsmarkedsmyndighed
- Tysk vognmandsorganisation kræver hjemtur hver fjerde uge
- Stor europæisk transportvirksomhed tester i gas-lastbiler
Skriv din kommentar:
Brugeren har pligt til at få repareret dækket permanent
Mandag 18. juni 2018 kl: 14:07
Af: Jesper Christensen
De seneste måneder har der blandt vognmænd været usikkerhed om, hvordan de skal forholde sig til brugen af dæktætningsmiddel. Transportkoncernen DSV har været ude og rose et dæktætningsmiddel som en effektiv måde at forebygge flade dæk. Transportminister Ole Birk Olsen peger i et svar til Folketingets Transportudvalg på, at ejeren af et køretøj, hvor der er dæktætningsvæske i dækkene, har pligt til at sikre, at dækket repareres permanent, hvis tætningsmidlet har været i brug - som efter enhver anden punktering
Transportudvalget stillede i april på vegne af Rasmus Prehn, der er transportordfører for Socialdemokraterne, følgende spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, om ministeren finder det forsvarligt, at dæk, som har brud på dækkets bærende eller lufttætte lag, fortsat kan benyttes uden at være permanent repareret og dermed ført tilbage til fejlfri tilstand?
Her til svarede Ole Birk Olesen følgende:
Jeg mener ikke, at det er forsvarligt, hvis dæk, som har brud på dækkets bærende eller lufttætte lag, fortsat kan benyttes uden at være permanent repareret og dermed ført tilbage i fejlfri tilstand.
Færdselsstyrelsen oplyser, at de generelle bestemmelser kræver, at dæk skal være ubeskadigede, og at en permanent reparation skal udføres ved at overholde dækfabrikantens eventuelle forskrifter og ved at følge STRO databogens generelle bestemmelser i afsnit A131.01.
Dette medfører, at ejeren af køretøjet har pligt til, efter at det præventive tætningsmiddel har virket efter formålet, at sikre, at dækket repareres permanent som efter enhver anden punktering.
Det er således ikke tilladt fortsat at benytte dækket, uden at det repareres permanent og føres tilbage i fejlfri tilstand.
.jpg)
© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Sekretariatschef går på pension
- Lastbilchauffør hævde et koben og slog bilist
- Transportkoncern er klar til vækst og opkøb
- DSV vil give mere for aktierne i konkurrent
- Panalpina er i dialog med konkurrent om samarbejde
- Chauffører kan få kursus i suge- og spuleteknik
- Burgerkæde i Sveriges hovedstad får varerne leveret med hybridlastbil
- Aerodynamisk design bliver fremskyndet
- EU’s formandskab og EU-Parlamentet vil fremme renere køretøjer
- EU har fået en ny arbejdsmarkedsmyndighed
- Tysk vognmandsorganisation kræver hjemtur hver fjerde uge
- Stor europæisk transportvirksomhed tester i gas-lastbiler
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |