EU-PARLAMENTARIKER:
I en sag om løn og arbejdsvilkår på landtransportområdet har et stort flertal i EU-Parlamentet torsdag afvist at bakke op om EU-Prlamentets transportudvalg. Sagen handler om, hvilke løn og arbejdsvilkår et land kan kræve, at udenlandske virksomheder tilbyder deres chauffører
EU-reglerne for løn, arbejdsvilkår og cabotagekørsel i transportbranchen er i øjeblikket til forhandling i forbindelse med EU-Kommissionens forslag på vejtransportområdet. Nye regler er af afgørende betydning for blandt andet danske chauffører og transportvirksomheder, der i årevis har kæmpet for at konkurrere med virksomheder fra andre EU-lande, som arbejder med betydeligt lavere lønninger.
EU-Parlamentets transportudvalg samlede i sidste uge et flertal for, at reglerne om udstationering af EU-arbejdstagere ikke skal gælde for international transport, og at landene dermed ikke kan stille krav om lige løn. Politikerne i transportudvalget vedtog også, at chauffører lovligt skal kunne tilbringe weekenderne i lastbilens førerhus, og at virksomheder skal have mulighed for kun at give chauffører to fridage i en periode med tyve dages arbejde.
Men transportudvalget blev afvist af et stort flertal i EU-Parlamentet ved en afstemning torsdag.
Ole Christensen (S), der er medlem af EU-Parlamentet og medlem af parlamentets beskæftigelsesudvalg, har stået i spidsen for modstanden mod transportudvalgets beslutning.
- Jeg har taget den her kamp, fordi jeg simpelthen ikke vil acceptere, at udenlandske chauffør kører i pendulfart mellem de nordiske lande på rumænske lønninger. Og jeg vil ikke acceptere, at chauffører presses til at bo og sove i lastbilen i lange perioder uden at vende hjem til familien, siger Ole Christensen, der fortsætter:
- Det er rendyrket social dumping og det smadrer ordentlige virksomheders mulighed for at drive forretning i transportbranchen.
Sagen skal nu tages op igen, når EU-Parlamentet samles i Strasbourg i juli. Her bliver der muligheder for at ændre transportudvalgets position, og det glæder Ole Christensen.
- Det, transportudvalget vedtog, var et udtryk for en ekstrem liberalistisk holdning, som slet ikke afspejler hele EU-Parlamentet. Derfor er jeg utrolig glad for, at vi nu får mulighed for lave om i den gang makværk, så vi faktisk kan få lavet nogle solide regler, som kan hjælpe de danske chauffører og de ordentlige vognmænd, siger Ole Christensen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
Skriv din kommentar:
Afvist forslag var rendyrket social dumping
Torsdag 14. juni 2018 kl: 15:23
Af: RedaktionenI en sag om løn og arbejdsvilkår på landtransportområdet har et stort flertal i EU-Parlamentet torsdag afvist at bakke op om EU-Prlamentets transportudvalg. Sagen handler om, hvilke løn og arbejdsvilkår et land kan kræve, at udenlandske virksomheder tilbyder deres chauffører
EU-reglerne for løn, arbejdsvilkår og cabotagekørsel i transportbranchen er i øjeblikket til forhandling i forbindelse med EU-Kommissionens forslag på vejtransportområdet. Nye regler er af afgørende betydning for blandt andet danske chauffører og transportvirksomheder, der i årevis har kæmpet for at konkurrere med virksomheder fra andre EU-lande, som arbejder med betydeligt lavere lønninger.
EU-Parlamentets transportudvalg samlede i sidste uge et flertal for, at reglerne om udstationering af EU-arbejdstagere ikke skal gælde for international transport, og at landene dermed ikke kan stille krav om lige løn. Politikerne i transportudvalget vedtog også, at chauffører lovligt skal kunne tilbringe weekenderne i lastbilens førerhus, og at virksomheder skal have mulighed for kun at give chauffører to fridage i en periode med tyve dages arbejde.
Men transportudvalget blev afvist af et stort flertal i EU-Parlamentet ved en afstemning torsdag.
Ole Christensen (S), der er medlem af EU-Parlamentet og medlem af parlamentets beskæftigelsesudvalg, har stået i spidsen for modstanden mod transportudvalgets beslutning.
- Jeg har taget den her kamp, fordi jeg simpelthen ikke vil acceptere, at udenlandske chauffør kører i pendulfart mellem de nordiske lande på rumænske lønninger. Og jeg vil ikke acceptere, at chauffører presses til at bo og sove i lastbilen i lange perioder uden at vende hjem til familien, siger Ole Christensen, der fortsætter:
- Det er rendyrket social dumping og det smadrer ordentlige virksomheders mulighed for at drive forretning i transportbranchen.
Sagen skal nu tages op igen, når EU-Parlamentet samles i Strasbourg i juli. Her bliver der muligheder for at ændre transportudvalgets position, og det glæder Ole Christensen.
- Det, transportudvalget vedtog, var et udtryk for en ekstrem liberalistisk holdning, som slet ikke afspejler hele EU-Parlamentet. Derfor er jeg utrolig glad for, at vi nu får mulighed for lave om i den gang makværk, så vi faktisk kan få lavet nogle solide regler, som kan hjælpe de danske chauffører og de ordentlige vognmænd, siger Ole Christensen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |