Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
FRA VISIONER TIL PLANER:

Tag Metroen fra København til Malmø - i 2035

Tirsdag 29. maj 2018 kl: 11:25
Share  


Af: Redaktionen

Når den kommende Femern-forbindelse forventes at stå klar omkring 2028, skal de flere tusinde tunnelarbejdere ikke regne med at kunne slappe af ret længe. Københavns overborgmester Frank Jensen (S) og hans Malmø-kollega, Katrin Stjernefeldt Jammeh (S), vil nemlig hyre dem til at bygge en Metro-tunnel fra København til Malmø

FRA VISIONER TIL PLANER:: Tag Metroen fra København til Malmø - i 2035
Københavns overborgmester Frank Jensen har en plan. En rigtig stor plan. Mandag fremlagde han den sammen med sin kollega Katrin Stjernefeldt Jammeh (S) fra Malmø. Planen går ud på at forbinde den københavnske Metro med Malmø gennem en Metro-tunnel under Øresund, så de to byer trafikalt nærmest vil smelte sammen. I dag bor der ca. 1,3 millioner mennesker med under en times rejsetid for at krydse Øresund, men med en Metro-tunnel vil det tal stige til 2,3 millioner mennesker. Og det vil skabe vækst på begge sider af sundet og styrke regionens konkurrenceevne i forhold til blandt andet Hamborg og Berlin - er planen.


- Vi har haft visioner om at udvide den københavnske Metro til Malmø siden 2011, og nu går vi fra visioner til reelle planer, siger Frank Jensen til transportnyhederne.dk.


- Når Femern-forbindelsen åbner, vil det skabe øget trafik. Så vil den nuværende Øresundsbro med tog- og vejforbindelse blive en flaskehals for især persontrafikken, og det kan vi lige så godt planlægge os ud af allerede nu, siger han.


Utraditionel finansiering
En Metro-tunnel under Øresund anslås at ville koste ca. 30 milliarder kroner. Dertil kommer mellem 8 og 10 milliarder kroner for at koble tunnellen på den eksisterende Metro i København og forlænge tunnellen de sidste kilometer til Malmø Centralstation - alt i alt 38-40 milliarder kroner. Det enorme beløb får dog ikke Frank Jensen til at ligge søvnløs.


- Finansieringen kan klares med billetindtægter, EU-midler og overskydende indtægter fra den nuværende Øresunds-forbindelse, når den er betalt ud, siger Frank Jensen. 


Direkte adspurgt, om det sandsynlige i at kunne hente mellem 8 og 10 milliarder kroner fra den nuværende Øresunds-forbindelse, når den er betalt, og overføre dem til en Metro-tunnel, ryster Frank Jensen ikke på hånden.


- Det er måske ikke gængs praksis at overføre midler fra forskellige projekter på den måde, men det vil være en fornuftig model for at styrke den kollektive trafik, siger han.


Teknisk løsning
Linjeføringen for en eventuel Metro-tunnel vil gå fra København H via Islands Brygge og Prags Boulevard. Derfra skal tunnelen gå under Prøvestenen og den nordlige del af Saltholm og fortsætte til Sverige og gå i land under Vesthavnen i Malmø. Derfra er der kun en kort strækning til Malmø C. Togene i Metro-tunnelen skal være af en hurtigere type end de nuværende Metro-tog, der ”kun” kan køre 80 km/t. Tunnel-togene skal kunne køre op til 120 km/t, og det vil give en rejsetid på 23 minutter fra København H. til Malmø C. inklusiv stop ved to stationer på den danske side og tre stationer på den svenske side.


Både Frank Jensen og hans svenske borgmesterkollega er klar over, at en Metro-tunnel under Øresund ikke står allerøverst på prioriteringslisten hos hverken den danske eller svenske regering.


- Jeg har netop talt med den danske transportminister Ole Birk Olesen, og han mener, at der er store infrastrukturprojekter i Københavnsområdet, der er vigtigere lige nu. Det er OK, men når de er gennemført om 10 år, passer det fint med, at vi kan gå i gang med Metro-tunnelen. Jeg glæder mig til at være med til at klippe snoren i 2035, siger Frank Jensen til transportnyhederne.dk.






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Billund og Warszawa bliver furbundet med flyforbindelse
- DriveNow udvider flåden med 200 ekstra biler
- Minibus blev ramt af et tog ved Varde
- Virksomheder har sværere ved at få besat stillinger
- Rederi vil anlægge grøn havn ved den blå vandvej
- Trafikanter har fået mere plads på motorvejen
- Lavere færgetakster har givet ø-færgerne fremgang
- 26-årig mand mistede Mastercard og penge efter taxitur
- Skandinavisk flyselskab åbner rute til Hong kong fra København
- Busselskab i Hirtshals overtager konkursramt busselskab i Hjørring
- København og Aqaba får direkte flyrute
- Transportudvalg så på tog og transportløsninger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst