TRANSPORTORGANISATION OM SÆRTRANSPORTER:
Den nye vejledning om særtransporter fra Færdselsstyrelsen præciserer reglerne for både de tilladelsesfrie og tilladelseskrævende særtransporter, men ifølge ITD er arbejdet ikke færdigt endnu. Dermed følger transportorganisationen meldingen, som DTL Kran Blok Erfa kom med torsdag i sidste uge
Det skabte forundring, da Rigspolitiet tidligere på året ændrede sin fortolking af særtransportbekendtgørelsen og udsendte nye retningslinjer til de to tilladelseskontorer i Greve og Padborg.
Vognmands- og transportorganisationer frygtede, at de nye retningslinier ville få dramatiske konsekvenser. Det betød, at organisationer på området gik i dialog med Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen. Organisationerne påpegede, at den nye fortolkning var skæv og ville betyder flere transporter på vejnettet, fordi transporter af eksempelvis stålplader, rionet og spær til bygge- og anlægsvirksomhed skulle deles op og transporteres enkeltvis og ikke samlet.
Færdselsstyrelsen har nu udarbejdet en ny vejledning om særtransporter for at præcisere en del af indholdet i bekendtgørelsen om særtransport.
- Det glæder os, at Færdselsstyrelsen har tilkendegivet, at det er deres intention af føre situationen omkring særtransporterne tilbage til status quo. Det er i den nye vejledning stort set lykkedes for de tilladelseskrævende transporter. På det tilladelsesfrie område er vi dog langt fra i mål. Som teksten i vejledningen står nu, vil det fortsat betyde mangedobling af antallet af særtransporter, og en lang række transporter vil slet ikke kunne gennemføres grundet mangel på specialkøretøjer, siger Jørn-Henrik Carstens, der er chefkonsulent hos ITD.
Den nye vejledning beskriver blandt andet, at vognmanden skal vurdere, om godset kan transporteres oprejst eller skråtstillet, så det i mindst muligt omfang overskrider bestemmelserne for højde, bredde og længde i dimensionsbekendtgørelsen. Den formulering skaber en usikker retstilstand, da den ikke giver konkrete svar på, hvad der skal lægges til grund for vurderingen.
- Vi er helt indforståede med, at Færdselsstyrelsen er gået så langt, som de vurderer, at det er muligt i forbindelse med en vejledning. De gør også selv opmærksom på, at de resterende udfordringer skal løses ved en revision af særtransportbekendtgørelsen. Vi kvitterer derfor for, at Færdselsstyrelsen har indkaldt organisationerne til et nyt møde i starten af juni 2018. Her vil vi orientere om branchens behov, så det kan indgå i planlægningen af, hvordan bekendtgørelsen bør ændres, siger Jørn-Henrik Carstens.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand folder sig ud i ny FH
- Fire-akslet tiptrailer med tvangsstyret bagaksel kan tage 37 kubikmeter i ladet
- Vognmand fra Bjerre Herred har fået to nye hvide biler
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation
- Elektriske lastbiler skal køre til og fra lastbilfabrik
- Yderligere 100 elektriske lastbiler skal skære ned på CO2-udledningerne
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Fransk lastbilproducent leverede 18 procent flere lastbiler
- Fredag 15. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vognmand i Fejstrup har fået ny tre-akslet FH-trækker
- Maskinstation overførte tre-akslet anhænger fra Øst- til Vestjylland
- Lastbilchauffør brugte tidligere kollegas førerkort
Skriv din kommentar:
Ny vejledning om særtransporter løser ikke alle problemer
Tirsdag 22. maj 2018 kl: 12:29
Af: RedaktionenDen nye vejledning om særtransporter fra Færdselsstyrelsen præciserer reglerne for både de tilladelsesfrie og tilladelseskrævende særtransporter, men ifølge ITD er arbejdet ikke færdigt endnu. Dermed følger transportorganisationen meldingen, som DTL Kran Blok Erfa kom med torsdag i sidste uge
Det skabte forundring, da Rigspolitiet tidligere på året ændrede sin fortolking af særtransportbekendtgørelsen og udsendte nye retningslinjer til de to tilladelseskontorer i Greve og Padborg.
Vognmands- og transportorganisationer frygtede, at de nye retningslinier ville få dramatiske konsekvenser. Det betød, at organisationer på området gik i dialog med Rigspolitiet og Færdselsstyrelsen. Organisationerne påpegede, at den nye fortolkning var skæv og ville betyder flere transporter på vejnettet, fordi transporter af eksempelvis stålplader, rionet og spær til bygge- og anlægsvirksomhed skulle deles op og transporteres enkeltvis og ikke samlet.
Færdselsstyrelsen har nu udarbejdet en ny vejledning om særtransporter for at præcisere en del af indholdet i bekendtgørelsen om særtransport.
- Det glæder os, at Færdselsstyrelsen har tilkendegivet, at det er deres intention af føre situationen omkring særtransporterne tilbage til status quo. Det er i den nye vejledning stort set lykkedes for de tilladelseskrævende transporter. På det tilladelsesfrie område er vi dog langt fra i mål. Som teksten i vejledningen står nu, vil det fortsat betyde mangedobling af antallet af særtransporter, og en lang række transporter vil slet ikke kunne gennemføres grundet mangel på specialkøretøjer, siger Jørn-Henrik Carstens, der er chefkonsulent hos ITD.
Den nye vejledning beskriver blandt andet, at vognmanden skal vurdere, om godset kan transporteres oprejst eller skråtstillet, så det i mindst muligt omfang overskrider bestemmelserne for højde, bredde og længde i dimensionsbekendtgørelsen. Den formulering skaber en usikker retstilstand, da den ikke giver konkrete svar på, hvad der skal lægges til grund for vurderingen.
- Vi er helt indforståede med, at Færdselsstyrelsen er gået så langt, som de vurderer, at det er muligt i forbindelse med en vejledning. De gør også selv opmærksom på, at de resterende udfordringer skal løses ved en revision af særtransportbekendtgørelsen. Vi kvitterer derfor for, at Færdselsstyrelsen har indkaldt organisationerne til et nyt møde i starten af juni 2018. Her vil vi orientere om branchens behov, så det kan indgå i planlægningen af, hvordan bekendtgørelsen bør ændres, siger Jørn-Henrik Carstens.
Interesserede kan hente den vejledningen fra 16. maj her:
Interesserede kan læse mere her:
Dato: 06-03-2018 17:27
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand folder sig ud i ny FH
- Fire-akslet tiptrailer med tvangsstyret bagaksel kan tage 37 kubikmeter i ladet
- Vognmand fra Bjerre Herred har fået to nye hvide biler
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation
- Elektriske lastbiler skal køre til og fra lastbilfabrik
- Yderligere 100 elektriske lastbiler skal skære ned på CO2-udledningerne
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Fransk lastbilproducent leverede 18 procent flere lastbiler
- Fredag 15. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vognmand i Fejstrup har fået ny tre-akslet FH-trækker
- Maskinstation overførte tre-akslet anhænger fra Øst- til Vestjylland
- Lastbilchauffør brugte tidligere kollegas førerkort
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |