Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Historisk tilbageblik dannede rammer om et kig ind i fremtidens godstransport

Torsdag 19. april 2018 kl: 23:39
Share  


Af: Jesper Christensen

Historisk tilbageblik dannede rammer om et kig ind i fremtidens godstransport
Chefingeniør og medlem af DAF’s ledelse, Ron Borsboom.

Hollandske DAF - van Doorne’s Aanhangwagenfabriek - rundede 1. april 90 år. I den anledning havde DAF, der i dag er en del af den amerikanske Paccar-koncern med mærkerne Peterbilt og Kenworth, inviteret journalister med fokus på transport til et jubilæumsarrangement i Eindhoven, hvor Hub van Doorne lagde grunden til virksomheden, da han lånte 10.000 gylden af en bryggeriejer, som han havde lært at kende, da han hjalp ham med et problem med en bil

Denne første artikel, der tager udgangspunkt i DAF’s 90-års jubilæum vil tage et kig ud i den nærmeste fremtid set ud fra DAF’s synspunkt i Eindhoven.


Chefingeniør og medlem af DAF’s ledelse, Ron Borsboom, pegede over for de inviterede journalister på, at de seneste 20 års udvikling har reduceret partikeludslippet fra dieselmotorer i lastbiler og busser med 97 procent, siden Euro 1 blev indført. Samme udvikling er sket med kvælstofilterne fra udstødningen. Her er der tale om en reduktion på 95 procent i de sundhedsskadeluge forbindelser.


Ron Borsboom fremhævede også, at der på brændstofsiden er sket en forbedring. Hvor en Euro 4-lastbil i gennemsnit brugte 34 liter pr. 100 km i 2005, bruger en Euro 6-lastbil i 2017 28 liter pr. 100 km. Omregnet til kilometer pr. liter er der tale om en forbedring fra 2,94 kilometer pr. liter i 2005 til 3,57 i 2017. Udviklingen fra 2015 til 2017 er lige så stor, som udviklingen var fra 2005 til 2011/2012 og fra 2011/2012 til 2015.


Ron Borsboom pegede på, at dieselmotoren i en endnu mere brændstofeffektiv udgave også vil spille en væsentlig rolle mange år endnu.


Med det udgangspunk tog Ron Borsboom et kig ind i fremtiden, hvor der tegner sig en situation, hvor kørsel i byerne bliver mere og mere krævende, når det gælder udslip og støj - og mange byer verden over er plaget af dårlig luft. 


Lastbiler til bydistribution og andre transportopgaver i byerne vil efter DAF’s vurdering få en el-motor. Biler, der osgå skal kunne køre regional kørsel - eksempelvis mellem distributionscentre eller fra et distributionscenter og til slutmodtagerne i byerne - vil blive en for for hybrid - ladehybrid. Lastbiler, der skal køre længere transporter og ikke distributionskørsel i byerne vil fortsat være dieselbiler.


En løsning på en del af landtransportbranchens CO2-udledning ligger lige for, da nye dieselmotorer kan køre på biobrændstoffet HVO - Hydro-treated Vegetable Oil - et andengenerations biobrændstof, der ikke konkurrerer med fødevareproduktion - men udnytter restprodukter fra blandt andet fødevareproduktion. HVO vil kunne skære CO2-udledningen ned med 80 procent fra de biler, der kører på brændstoffet. udfordringen er her at skaffe tilstrækkelige mængder af HVO. Bæredygtig diesel kan også produceres på andre måde - men det tilbagevendende spørgsmål er produktionsomkostningerne.


Ud over bæredygtig dieselolie kan dieseldriften optimeres på flere måder. Eksempelvis med tilkobling af et hybridsystem med opsamling af bremseenergi i kombination med opsamling af det varmeudslip, der sker fra motoren - Waste Heat Recovery. Derudover forventer DAF, at de nuværende regler med hensyn til udformningen af lastbiler vil åbne for mere aerodynamiske design. Som en sidste teknisk ting pegede Ron Borsboom på platooning, hvor flere lastbiler kører i en kæde holdt sammen med it-systemer, hvor den forreste styrer de øvrige lastbiler i kæden.


Efter præsentationen  forklarede Ron Borsboom over for transportnyhederne.dk, at DAF’s udviklere holder et skarpt øve med, havd der sker andre steder, når det gælder grønne brændstoffer. Her ser Ron Borsboom muligheder i brint. Det enkle grundstof er efter hans vurdering et godt bud, når det gælder om at gøre landtransportområdet fri af fossile brændstoffer.


- Men teknikken er stadig på et meget tidligt stadie, sagde han til transportnyhederne.dk.


Omvendt ved man ikke, hvordan det ser ud om bare fem år.






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Kampen om det europæiske transporterhvervs fremtid er i fuld gang
- Politikerne skal vælges næste år
- - Der er stadigt sværere at skaffe kvalificeret arbejdskraft
- Iveco Daily blev Årets Varebil
- Finalisterne er klar til Årets Transportvirksomhed
- Vognmandsorganisation roser Færdselsstyrelsen i sag om særtransporter
- Færdselsstyrelsen har udsendt et notat om særtransport af vandretliggende gods
- Så er Vestfyn Trækker i gang
- Transportkoncern i Esbjerg kom ud af 2017 med underskud
- Fond deler igen penge ud
- Rejsegilde på Hirtshals Havn blev markeret med borgmesterord
- Mekaniker er blevet salgskonsulent hos Scania

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst