Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
NY RAPPORT FRA TRANSPORT- OG LOGISTIKKONCERN:

E-handel forandrer erhvervslivet

Mandag 19. marts 2018 kl: 12:16
Af: Redaktionen

I en ny rapport fremhæver den tyske transport- og logistikkoncern, DHL Express, og Cranfield School of Management en række strategier, der gør, at virksomheder får succes med at konkurrere i den voksende og dynamiske e-handel, der rækker over det meste af verden. Ifølge rapporten forventer virksomhedskunder i dag en hurtig, let og smidig - nogle bruger betegnelsen agil for de tre ord - og skalerbar købsoplevelse, der minder om den, man får som forbruger

- Vi har set e-handlen blandt forbrugere vokse i et højere tempo end de fleste andre industrisektorer i de senere år, og hurtige internationale forsendelser er vokset fra 10 procent til mere end 20 procent af forsendelserne i DHL Express. Som det fremgår af undersøgelsen, er der et tilsvarende potentiale for, at den internationale e-handel mellem virksomheder vil vokse i et dynamisk tempo, og her vil vores netværk kunne være en katalysator for virksomheder rundt om i verden, siger Ken Allen, der er administrerende direktør for DHL Express.


DHL Express har sammen med Cranfield School of Management, der er en del af Cranfield University og en af de førende handelshøjskoler - business schools - i verden udgivet et whitepaper, der ser på tendenser og det betydelige potentiale, der findes i e-handel mellem virksomheder på tværs af landegrænser. 


Det er blevet til en praktisk vejledning om hvilke specifikke digitale egenskaber og strategier, som virksomheder besidder og anvender for at udvikle deres internationale e-handelsudbud. Samtidig giver det en ramme for andre virksomheder til bedre at forstå og måle på, hvor godt de selv klarer sig inden for e-handel til andre virksomheder.


- B2B e-handel er radikalt i gang med at ændre den måde, hvorpå virksomheder opererer og åbner nye muligheder over hele verden. Samtidig udfordrer e-handlen mange etablerede virksomheder til at holde øje med nye og mere agile aktører, siger John Pearson, der er administrerende for DHL Express i Europa.


- I dag giver de mest succesfulde e-handelsfirmaer på B2B-markedet en bedre kundeoplevelse, der kan sammenlignes med det, vi alle er vant til, når vi shopper privat på nettet. For at konkurrere i dette skiftende markedsmiljø bliver virksomheder nødt til at ændre deres forsyningskæder, blive mere transparente, strømlinede og fleksible. Vores langvarige relationer med virksomheder på B2B-markedet og vores succes med at bringe forsendelser ud til private, sætter os i stand til at hjælpe industrielle virksomheder med at ekspandere aktivt ind i e-handel, siger han videre.


Kæmpe potentiale i B2B e-handel
Ifølge Forrester Research forventes internationale transaktioner på B2B-markedet at nå 1,2 billioner dollar inden for de næste fem år. For at udnytte dette enorme potentiale skal en virksomhed kunne levere en mere fleksibel, skalerbar og mobil kundeoplevelse der til forveksling ligner den man oplever som forbruger. Handel mellem virksomheder (B2B) adskiller sig imidlertid fra handel mellem virksomheder og private (B2C) og det gør, at det er nødvendigt med en anden tilgang. Tilpasningen af visse funktioner på websitet som for eksempel produktkataloger og live kundesupport samt bedre integration af front- og back-end systemer og end-to-end logistikprocesser er afgørende for virksomheder, der ønsker at levere en god kundeoplevelse på B2B-markedet.


- På baggrund af vores forskning har vi identificeret tre arketyper af virksomheder, der er involveret i e-handel. Det er fra ’nybegynder’ til ’erfaren’ til sande ’innovatører’. Nybegynderne er eksempelvis lige begyndt at dyppe tæerne i vandet, når det kommer til nethandel og har den nødvendige grundlæggende funktionalitet på deres websites. Omvendt har innovatørerne sofistikerede tilbud og anvender avancerede teknologier som eksempelvis maskinlæring og virtual reality for bedre at kunne forudse kundernes krav og tilbyde en individuel brugeroplevelse. Med arbejdsramme i whitepaper’et kan virksomheder sammenligne sig selv med andre virksomheder, der udvikler deres egne e-handelsløsninger og forbedre deres egen indsats på området, siger professor Michael Bourlakis, der er formand for Logistik & Supply på Chain Management på Cranfield University.


De virksomheder, der ønsker at udnytte den oversøiske efterspørgsel som nogle gange opstår helt uventet, kan ved at åbne for nethandel drage fordel af, at internationale logistik- og kurervirksomheder i kraft af deres globale netværk kan give dem adgang til oversøiske markeder og mulighed for hurtig levering fra dør til dør. Det gør det muligt for virksomhederne at vinde markedsandele fra nye kundesegmenter på en effektiv måde uden at skulle have et omfattende lager- og distributionsnet på markeder med lavt volumen. Logistik- og kurervirksomhederne giver også indirekte fordele til e-handelsvirksomheder ved at tilbyde yderligere brand troværdighed og tillid, strømline deres logistikprocesser, og mindske finansielle risici ved at reducere den tid varerne er undervejs.


Det nye whitepaper baserer sig på en kombination af desktop research og dybdegående interviews og identificerer fem kategorier af egenskaber, der er afgørende for succesfulde B2B e-handelsplatforme. Det er digital infrastruktur, kundeoplevelse, kundetilpasning, problemfri integrering samt synkronisering af logistikken. Der er også praktiske råd til virksomheder, der ønsker at videreudvikle deres færdigheder på tværs af de fem kategorier som fx ved at benytte sig af værktøjer til business intelligence for at indhente bedre data. Eller ved at forbedre viden om kunderne og se på forsyningskæder hos store detailhandlere til inspiration, når de udvikler omni-kanal salg (det vil sige kombinerer fysiske butikker med net- eller mobilbutikker).


Det nye whitepaper ”The Next Industrial Revolution: How e-commerce is transforming B2B” kan hentes her: 


Der er et kæmpe potentiale i B2B e-handel. Infografikken kan blandt andet give en pejling af, hvor god en virksomhed er til B2B e-handel.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Nybyggeri har øget antallet af ledige lagerarealer
- Ville du lade dig overvåge på arbejdet?
- Ringsted får nyt pakkedistributionscenter
- Tysk terminaltraktor er kørt ud på et nyt niveau af præcision og komfort
- Transport- og logistikuddannede får hurtigt arbejde
- Logistik-koncern åbner fremtidens terminal, der er fyldt med scannere
- Glædelig jul
- Nyt logistikcenter for dansk modekoncern bliver et af de mest effektive og automatiserede
- Nybyggeri skaber ledige lager- og logistik-lokaler i ældre bygninger
- Uddannelsesorganisation samler tre afdelinger i en
- Online-supermarked lukker lager i Aarhus efter et år

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst