Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Fremtiden er førerløs - til dels

Tirsdag 13. marts 2018 kl: 20:46
Share  


Af: Jesper Christensen

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) kunne tirsdag offentliggøre den rapport, som han sidste år bad en ekspertgruppe om at udarbejde om fremtidens mobilitet. Rapporten har set på, hvad der venter de næste 10-15 år, når det gælder udviklingen på især persontransportområdet, hvor selvstyrende og selvkørende biler ventes at påvirke mulighederne for at komme fra et sted til et andet. Eksperterne bag rapporten var enige om, at selvkørende biler kan øge befolkningens mobilitet - mulighederne for at kommer fra et sted til et andet - men øget mobilitet med selvkørende biler vil skabe mere trængsel - og dermed begrænse mobiliteten

En særlig ekspertgruppe udvalgt af VLAK-Regeringens transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance og bestående af planlæggere og transportforskere har i rapporten vurderet, hvordan - og ikke mindst med hvilken hastighed - automatisering af biler vil blive udbredt for henholdsvis private biler, taxier, busser og lastbiler.


Rapporten giver et bud på, hvornår nye teknologier sammen med nye forretningsmodeller baseret på forskellige app’er til smarte telefoner for alvor kommer til at bidrage til øget mobilitet til store grupper i befolkningen.


Rapporten forventer, at vejgodstransporten stiger med 12 procent fra 2015 til 2030. Det er lidt mindre end væksten for persontransporten med personbiler. Væksten vil blive størst i de største byer - København, Aarhus, Odense og Aalborg - fordi befolkningen vil vokse mest her. 


Rapporten har et særligt afsnit om godskørsel, der taler om kommende førerløs lastbilkørsel, platooning og flyvende droner i bydistributionen. E‐handlen vil fortsætte med at trække omsætning ud af den eksisterende fysiske detailhandel og vil formentligt påvirke udbuddet af udvalgsvarer, der koncentreres yderligere til færre og større byer. Rapportens forfattere pegede under konferencen på, at e-handlen først for alvor vil ændre godstransporten den dag, hvor den for alvor får fat i dagligvarehandlen.


Førerløse lastbiler vil gøre chauffører arbejdsløse - eller løse chaufførmanglen
En overgang til førerløse lastbiler stiller spørgsmålet om de beskæftigelsesmæssige konsekvenser for de mange tusinde chauffører, der i dag er beskæftiget i transporterhvervet. Der er generelt enighed om, at der i dag er mangel på lastbilchauffører både i Danmark og i Europa generelt og særligt chauffører til at udføre de lange transporter. Behovet for chauffører vil stige sammen med den forventede vækst i samfundet. Det øgede behov for lastbilchauffører til at udføre den stigende vejgodstransport, som væksten i samfundet udløser, vil ikke kunne indfries, hvis der ikke kommer flere chauffører ind i erhvervet. Det anslåes, at der inden for få år vil mangle 2.500 chauffører alene i Danmark - flere hundrede tusinde på europæiske plan. Det problem vil automatisering af vejgodstransporten kunne imødekomme. 


Rapportens forfattere peger på, at autonome lastbiler relativt hurtigt vil kunne indføres på motorvejene - også før selvkørende personbiler. De største udfordringer i den forbindelse bliver lovgivningen og de tekniske krav og nødvendig infrastruktur, for teknikken eksisterer allerede på it-virksomhedernes hylder og er relativ billig. Der, hvor der bliver brug for chauffører, er i overskuelig fremtid til kørsel i byerne - og til og fra byerne. De opgaver, hvor en levende chauffører stadig overhaler en forprogrammeret selvkørende lastbil med flere vognlængder.


Vognmandsorganisationen DTL’s direktør Erik Østergaard finder rapporten egnet til, at man politisk kommer videre med de helt basale tiltag for infrastrukturen og sammenhængskraften i fremtidens velfærdssamfund.


- Udviklingen banker på, hvad enten politikerne ønsker det eller ej. Derfor bør denne rapport være en endnu en øjenåbner for de siddende transportpolitikere, for det er dem, der skal skabe det grundlag, som udviklingen kan hvile på. Her tænker jeg især på infrastruktur og ITS (Intelligente Transport Systemer), som er blevet underprioriteret i den grad af samtlige regeringer i de senere år. Vores transportpolitikere har et helt grundlæggende ansvar for at berede vejen for den teknologiske udvikling, som ikke kan undgås. Det skal ske gennem fornuftig regulering og bevillinger. Det kommer vi ikke udenom, siger Erik Østergaard og fortsætter:

- Fremtiden vil udfordre rekrutteringen af medarbejdere i transportbranchen. Den traditionelle chauffør behøver yderligere kompetencer, som branchen skal være vågen for at tilføre. Derfor har vi også i erhvervet selv et ansvar for at skabe et fornuftigt grundlag for udviklingen.


Ekspertgruppen bestod af:
  • Formand: Transportforsker Niels Buus Kristensen, cand.polit. og Ph.D. fra Københavns Universitet. Han er i dag forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo og medlem af Klimarådet. Tidligere har han været direktør for DTU Transport og udviklingschef i COWI
  • Anette Enemark, Civ.ing. med speciale i fysisk planlægning fra Aalborg Universitet og fagjournalist fra Aarhus Journalisthøjskole. I dag er hun Mobilitetschef i Movia
  • Maria Wass-Danielsen, Civilingeniør fra DTU og partner i rådgivervirksomheden Urban Creators. Indtrådt pr. december 2017
  • Katinka Hauxner, Cand.scient.pol., bystrategisk rådgiver og indehaver af rådgivningsvirksomheden Hauxner ApS. Udtrådt pr. december 2017
  • Mogens Fosgerau, Professor ved DTU. Blandt de førende transportøkonomer i verden og har udgivet en lang række meget citerede videnskabelige artikler
  • Otto Anker Nielsen, Professor, Civilingeniør og Ph.D. fra DTU. Leder af Transport DTU og Trafikmodeldivisionen på DTU Management Engineering. Medejer og Bestyrelsesformand for Rapidis Aps
  • Søren Riis, Dr. Fil og Ph.D. fra Albert-Ludwigs-Universität, Tyskland, lektor i teknologi- og videnskabsfilosofi (Roskilde Universitet), co-founder af GoMore, leder af forskergruppen SAiNT og associeret partner ved Instituttet for Fremtidsforskning

Interesserede kan læse rapporten her:







Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Miljøstyrelsen har sendt nyt udkast til vejledning om støjsvag varelevering i høring
- EU-politikere vil hæve transportbudget betragteligt
- Vejhjælpsvirksomhed sender sit mandskab ud i 138 nye biler
- Transportfirma i Vejle har fået to ens en-akslede container-chassiser
- Gas-lastbil vinder italiensk pris for bæredygtighed
- Bekendtgørelse om havneforordningen er sendt i høring
- Færgerederier er tilfredse med dom over statsstøtten til Femern-forbindelsen
- EU-Domstolen har giver rederier ret i klage over støtte til Femern-forbindelsen
- Østrig hæver vejafgifterne med 2,2 procent
- Vognmand i Vojens har fået ny påhængsvogn
- SMS’er under kørsel kan give klip i kørekortet
- Grøn transport er i fokus på forårets transpormesse

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst