Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

DSB har valgt Siemens som leverandør af nye el-lokomotiver

Tirsdag 13. marts 2018 kl: 11:53
Share  


Af: Redaktionen

Tyske Siemens skal levere mindst 26 el-lokomotiver til DSB. Lokomotiverne skal sættes i drift fra 2021 og frem. Det er resultatet af en udbudsrunde, som DSB satte i gang i 2016. Aftalen med Siemens skal godkendes af Folketingets Finansudvalg


DSB har valgt Siemens som leverandør af nye el-lokomotiver
DSB oplyser, at Siemens med el-lokomotivserien Vectron har kunnet leve op til de krav, som DSB stillede i udbudet:

  • Det skal være et ”standard el-lokomotiv”, som kan anvendes til både dansk og tysk/svensk kørestrøm 
  • Det skal kunne køre 200 km/t
  • Det skal kunne trække DSB’s eksisterende dobbeltdækkervogne
  • Det være udstyret til både det nuværende og det kommende signalsystem på fjernbanen. Lokomotiverne skal leveres godkendt til kørsel i Danmark og Tyskland

Siemens præsenterede Vectron-lokomotiverne i 2010 og har siden solgt dem til en række lande blandt andre Tyskland og Finland. Ordren fra DSB lyder på 26 el-lokomotiver, samt en option på leverance af op til yderligere 18 ellokomotiver.


- Det er en god dag for DSB’s kunder. Vi har fundet en stærk leverandør af de kommende ellokomotiver. Vectron er en gennemprøvet lokomotivtype og lokomotiverne vil medføre et løft for såvel togtrafikken som for miljøet, når lokomotiverne efter planen erstatter de aldrende ME- og EA-lokomotiver, siger Flemming Jensen, der er administrerende direktør i DSB.


- Indkøbet af nye el-lokomotiver er samtidig et vigtigt skridt mod at forny DSB’s aldrende togflåde. Udover at påvirke DSB’s punktlighed positiv kommer de også til at forbedre DSB’s driftsøkonomi i takt med, at de fases ind fra 2021 og frem, siger han videre.


De nye el-lokomotiver skal primært køre i den sjællandske regionaltrafik som trækkraft for DSB’s 113 dobbeltdækkervogne.


Udover at levere el-lokomotiver skal DSB og Siemens samarbejde om at vedligeholde de nye ellokomotiver. Siemens får det overordnede ansvar for vedligeholdet i første omgang i 10 år - med option på yderligere 5 år.


- Ansvaret for el-lokomotivernes kvalitet og pålidelighed ligger altså entydigt hos Siemens. Men som en del af aftalen skal Siemens bruge DSB Vedligehold til dele af serviceeftersynene på lokomotiverne. På den måde kan vi fortsat fastholde og udvikle vores kompetencer i vores værksteder. Det er jeg godt tilfreds med, siger Flemming Jensen.






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU-politikere vil hæve transportbudget betragteligt
- Færgerederier er tilfredse med dom over statsstøtten til Femern-forbindelsen
- EU-Domstolen har giver rederier ret i klage over støtte til Femern-forbindelsen
- Kombiterminalen på Esbjerg Havn har fået togbesøg
- Transportministre blev enige om rammerne for EU’s infrastrukturfond fra 2021
- Danmark får en ny togstation
- Betinget kontrakt på Femern-tunnelen er forlænget med et år
- Banedanmark flytter til Kalvebod Brygge
- Mere gods tager toget til og fra Hamburg
- Transportjuristerne skriver om kombineret godstransport og betydningen for cabotagekørsel
- Forhandlinger mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund er afbrudt
- Arriva har ombygget 10 togsæt til det nye signalsystem

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst