Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
AALBORG HAVN:

Sporarbejde til sommer kan få store konsekvenser for nordjyske virksomheder

Mandag 12. marts 2018 kl: 14:13
Share  


Af: Redaktionen

Fra 30. juni og otte uger frem - det er hele juli og det meste af august - vil Banedanmark lukke banestrækningen mellem Hobro og Langå i begge spor. Aalborg Havn peger på, at lukningen vil påvirke personbefordringen og på sigt få konsekvenser for godstransporten på jernbanen, der i øjeblikket er i fremgang til og fra Aalborg

Passagerne mellem Hobro og Langå kan se frem til at skulle rejse med bus i otte uger i stedet for med tog. Ud over, at lukningen vil påvirke passagerene, vil den også påvirke de nordjyske virksomheder med adresse nord for Limfjorden, der er afhængige af jernbanesporene i hverdagen. Sidste år blev der transporteret 55.000 ton gods gennem Aalborg Havn via jernbanenettet - gods, der kom til og fra andre nordjyske virksomheder. 


- Når begge jernbanespor er lukket, skal der findes alternative ruter til transporten af godset. Og dét alternativ bliver vejnettet, siger Claus Holstein, der er administrerende direktør hos Aalborg Havn Logistik A/S.


Usikker fremtid for jernbanen
I de senere år har Aalborg Havn investeret over 20 millioner kroner i opgraderingen af sporene i Aalborg-området, og kundetilstrømningen stiger støt. Det vurderes, at der på sigt er potentiale til op imod 300.000-500.000 ton gods årligt, hvilket svarer til 12.000-20.000 lastbiler. Længere lukninger af centrale strækninger kan dog sætte en brat stopper for det momentum, som jernbanen oplever lige nu.


- Det kan medvirke til, at kunder og leverandører vurderer, at stabiliteten på jernbanen er for svingende, og derfor permanent omlægger transporten til vejnettet, siger Claus Holstein. 


EU-kommissionens erklærede mission er ellers at øge godstransport via jernbane og sø for at reducere godstransportens miljøpåvirkning og trængslen på vejnettet. Målet er, at 30 procent af godstransporten, som transporteres mindst 300 km, er omlagt til jernbane eller sø i 2030 - og i 2050 er tallet forhøjet til 50 procent. De ambitiøse mål lader dog til at blive udfordret af det planlagte sporarbejde. 


Gentagelse i 2019
Bekymringerne i Aalborg bliver ikke mindre i fremtiden, for i foråret 2019 lukker Banedanmark begge spor igen - denne gang på strækningen Hobro-Aalborg.


- Vi støtter naturligvis sporarbejdet, som kommer os alle til gode. Men vi synes ikke, det er en holdbar løsning at lukke begge spor på én gang, siger Claus Holstein og fortsætter: 


- Løsningen kunne være at lukke ét spor af gangen eller planlægge faste arbejdsvinduer, så godsoperatørerne på jernbanen kan fortsætte driften og opretholde forsyningssikkerheden til kundernes tilfredshed. Det eneste, vi ønsker, er egentlig bare tilfredsstillende arbejdsvilkår for alle vi nordjyske virksomheder og vores kunder, der er afhængige af jernbanesporene.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportorganisation talte om affald med minister
- DAF Trucks får ny chef
- Rederi-koncern bestiller ny ro/ro-færge
- Flere italienske broer og viadukter er styrtet sammen de senere år
- Politi fandt 1.200 kilo hash i en lastbil med frugt på ladet
- Traileren kan både blæse og have læs på
- Motorvejsbro ved genova styrtede sammen
- Broen mellem Danmark og Sverige har forbedret resultatet
- Lastbiltrafikken over Øresundsbron er steget med 3,6 procent
- Dokumentation om kontrol af logbøger over dyretransporter
- Lastbilbestanden er kørt frem siden årsskiftet
- Gangbro skal på plads - arbejdet spærrer motorvej

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst