Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Sydhavnsmetroen i København er klar til byggestart

Mandag 12. marts 2018 kl: 10:48
Share  


Af: Redaktionen

Metro-selskabet i Hovedstaden oplyser, at kontrakterne på Sydhavnsmetroen er blevet underskrevet. Med tilsagn fra ejerne bag Metroselskabet kan arbejdet gå i gang med at anlægge en ny 4,5 kilometer lang boret underjordisk metrolinie, der vil knytte Ny Ellebgerg sammen med det øvrige metronet. Den første byggeplads, der indrettes, bliver Enghave Brygge, hvorfra tunnelboremaskinerne senere sættes i jorden

Med Sydhavnsmetroen bliver der skabt et nyt trafikalt knudepunkt i Ny Ellebjerg, som kan aflaste København Hovedbanegård. Når Sydhavnsmetroen er klar, kan pendlere og øvrige rejsende til København fra syd og vest med fordel skifte til bus, metro eller S-tog på Ny Ellebjerg, hvor de nemmere og hurtigere kan komme frem til den ønskede destination. Metrolinien vil også medføre et stort løft for de nye boligkvarterer langs havnen.

 
Sydhavnsmetroen er en forlængelse af linjen M4, som går fra Orientkaj i nord ind over City og videre til Sydhavn. Sydhavnsmetroen får i alt fem stationer, og den strækker sig fra Fisketorvet ind over de nye byudviklingsområder langs havnen til det ældre arbejderkvarter ved Mozarts Plads for at ende i den sydlige del af Valby ved stationen Ny Ellebjerg.


- Det bliver fantastisk for København at få bundet den sydlige del af byen på metronettet. Det vil give et kolossalt løft af infrastrukturen at få koblet de nye kvarterer langs havnen og det gamle Sydhavn på metronettet. Det bliver nemmere og hurtigere at komme til og fra Sydhavn, siger Københavns Overborgmester Frank Jensen (S).


Fakta om Sydhavnsmetroen
  • I februar 2015 vedtog Folketinget, at der skal bygges metro til Sydhavn
  • Den nye metrolinje til Sydhavn vil bestå af fem nye stationer fra Havneholmen til Ny Ellebjerg og forventes at stå klar i 2024
  • De fem stationer bliver en del af den nye metrolinje M4, som kommer til at gå fra Orientkaj i nord ind over centrum af København og videre til Sydhavn
  • Den nye metrolinje til Sydhavn bliver 4,5 kilometer lang og ventes at udløse en vækst på 53.000 daglige passagerer i det samlede metrosystem i 2035. Det svarer til 16 millioner passagerer om året
  • Metroselskabet forventer, at 29.000 passagerer på de fem nye metro-stationer. Det svarer til 9 millioner passagerer om året
  • Den kommende Sydhavnsmetro vil bestå af fem underjordiske stationer: Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg, hvor der vil blive mulighed for at skifte til bus, regionaltog og S-tog
  • Stationerne vil blive anlagt med rulletrapper til gadeplan og med to elevatorer pr. station
  • Anlægsbudgettet, som er indeholdt i principaftalen af juni 2014, er på 9, 1 milliarder kroner i 2017-priser inklusiv 30 procent korrektionsreserve. Tilbagebetalingstidspunktet for Metroselskabets gæld er ifølge langtidsbudgettet 2065.
  • Sydhavnsmetroen vil blive anlagt af det tysk-franske konsortium TUNN3L JV, som består af selskaberne HOCHTIEF Infrastructure GmbH og VINCI Construction Grands Projets
  • Østrigske Rhomberg Bahntechnik GmbH og portugisiske EFACEC Engenharia e Sistemas, S.A., skal anlægge spor, skinner og teknik

Interesserede kan se mere om Sydhavnsmetroen her:













Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fjernbusudspil er balanceret og følger opfordring fra Danske Busvognmænd
- Transportministeren fremlægger udspil til bedre vilkår for passagerer og private løsninger i den kollektive trafik
- Benzin og diesel bliver mærket
- 
Volvo Bussars nye turistbus i topklassen fik en bæredygtig pris i Hannover
- Hybridbus fra Mercedes-Benz blev årets bus
- Hver femte dansker vil forbyde mobiltelefonen i trafikken
- Stena Line har øget kapaciteten over Kattegat
- Lastbil- og busproducenter har fokus på en bæredygtig fremtid
- Transportmessen i Hannover er skudt i gang med dag for pressen
- Kan Danmark levere en dag uden døde i trafikken
- Busser i Midtjylland skal have USB-stik til opladning
- Busser i Midtjylland skal have USB-stik til opladning

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst