Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Vejdirektoratet har underskrevet aftale om byggeriet af Storstrømsbroen

Mandag 26. februar 2018 kl: 15:56
Share  


Af: Redaktionen

Vejdirektoratet har underskrevet aftale om byggeriet af Storstrømsbroen

Mandag indgik Vejdirektoratet en aftale med det italienske joint venture ”Storstrøm Bridge Joint Venture” (SBJV) om opgaven med at bygge en ny Storstrømsbro, der skal erstatte den eksisterende bro fra 1937, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø

Det italienske joint venture - SBJV - består af de tre entreprenørvirksomheder Itinera, Grandi Livori Fincosit og Condotte. Sidstnævnte er ude i økonomiske vanskeligheder og derfor kun repræsenteret med en ejerandel på 0,01 procent. Denne konstruktion er valgt, fordi Condotte har ansøgt de italienske myndigheder om en rekonstruktion af selskabet.
 

- Med dagens underskrifter af totalentreprisen på Storstrømsbroen er aftalen nu formelt på plads mellem Vejdirektoratet og SBJV. Condotte er uden bestemmende indflydelse i konsortiet, og det er aftalt med parterne, at selskabets ejerandel kun kan ændres efter aftale med os, siger Erik Stoklund Larsen, der er projektdirektør i Vejdirektoratet.

 
I kontrakten indgår derudover klausuler om selvrenselse og ophævelse, samt øgede økonomiske garantier, som sikrer projektet yderligere.

 
Med kontraktunderskrivelsen kan SBJV tage hul på de praktiske forberedelser til byggeriet af Danmarks tredjestørste bro med en entreprisesum på knap 2,1 milliarder kroner.

 
Første spadestik forventes foretaget i efteråret 2018 og åbning i 2022 for vejdelen og 2023 for banedelen.

 
Dansk samarbejde er prioriteret
De tre entreprenører bag SBJV kommer med erfaring med totalentrepriser indenfor projektering og anlæg af store broer - herunder betonbroer, jernbanebroer over vand samt vej- og jernbaneanlæg.
 

Projektdirektør Ennio Buson fra Itinera, som repræsenterer SBJV, understreger ifølge vejdirektoratet, at man er godt rustet til opgaven og ser frem til at et tæt samarbejde med de danske myndigheder, fagforeninger og kommuner.
 

- For os handler det først og fremmest om at levere et anlæg, der lever op til alle krav under udførelsen og naturligvis bagefter, når det bliver taget i brug. For at nå det mål har et stærkt partnerskab med lokale og regionale myndigheder og samarbejdsorganisationer absolut en høj prioritet hos os, siger Ennio Buson ifølge Vejdirektoratet.
 

Bro produceres lokalt
Elementerne til den kommende bro skal støbes og samles på Masnedø mellem Falster og Sjælland. Udover en ny betonfabrik til elementproduktionen vil arealet også rumme en byggeplads med skurby og materiel. Desuden skal SBJV i de kommende måneder planlægge behovet for danske underleverandører til de enkelte opgaver, hvor danske EKJ Rådgivende Ingeniører i forvejen er en del af holdet.
 
Den samlede etablering af arbejdspladsen forventer man kan gå i gang i maj.
 

Fakta om Storstrømsbroen
  • Vejdirektoratet bygger en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø. Broen bliver ca. 4 kilometer lang og er Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen
  • Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej til 80 km/t. Desuden får den gang- og cykelsti
  • Storstrømsbroen har stor regional betydning og er samtidig en del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland
  • Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2022 og jernbanetrafikken i 2023
  • Den samlede pris for projektet inklusive nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er ca. 4,1 milliarder kroner






Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- DSB og jernbanearbejderne fortsætter med at forhandle
- Skånske lokalpolitikere:
- Én minister og to borgmestre sætter gang i Storstrømsbroen
- Dachser-prisen 2018 blev uddelt ved Supply Chain Leaders Forum i København
- Dansk rederikoncern tilbyder intermodal forbindelse mellem Sverige og Tyrkiet
- Væksten i Aalborg-området kræver større investeringslyst
- VLAK-Regeringen vil spare på banerne
- Ny klimasikring skal beskytte Storebæltsforbindelsen mod højere vandstand
- København er vært for ITS-kongres
- Skånsk havn tager næste skridt i udbygningsplaner
- Esbjerg Havn skal have ny direktør
- Togene er atter kommet på sporet mellem Langå og Hobro

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst