Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Støtteordning kan føre til øget overkapacitet

Onsdag 21. februar 2018 kl: 12:44
Share  


Af: Redaktionen

Ny sydkoreansk ordning skal med subsidier fra regeringen hjælpe de koreanske værfter og rederier på benene igen efter en nedtur. Ordningen vækker ifølge Danske Rederier bekymring om overkapacitet. Den danske interesseorganisation er i denne uge på besøg i Sydkorea sammen med erhvervsminister Brian Mikkelsen (K)

Baggrunden for støtteordningen er, at Sydkorea har været hårdt ramt af nedgange i shippingindustrien de senere år. Det gælder både shipping og skibsværftsindustrien. I januar godkendte den sydkoreanske regering etableringen af Korea Maritime Corporation, som har til formål at understøtte de to sydkoreanske maritime sektorer. Initiativet vækker bekymring i shippingverdenen.


Den danske erhvervsminister Brian Mikkelsen besøger Sydkorea for blandt andet at promovere de danske kompetencer inden for skibsfart og den maritime industri. Danske Rederier deltager ligeledes på turen til den asiatiske søfartsnation. 


- Vi er glade for at være en del af ministerens besøg til Korea. Danske rederier eksporterer årligt for over tre milliarder kroner til Korea - og har gennem årene været gode kunder hos de koreanske værfter, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.  


I dag sejler der over 250 danskejede skibe rundt, som er bygget i Korea. 


Hos Danske Rederier er man bekymret for den nuværende udvikling i Korea med etableringen af Korea Maritime Corporation. Her går bekymringerne på den direkte subsidiering af de koreanske redere og den direkte understøttelse af de koreanske værfter, som har til formål at øge kapaciteten og genskabe arbejdspladser i den koreanske industri.


- Det kan resultere i skibe som, der alt andet lige ikke er en normal kommerciel efterspørgsel på og derfor potentielt set vil skabe yderligere kapacitet i et marked, som allerede er præget af flere skibe end laster. Det kan være markedsforstyrrende. Derfor vil vi i første omgang benytte de politiske møder her i Korea til at finde hoved og hale på de nye tiltag for at vurdere deres effekt nærmere, siger Jacob K. Clasen.


Korea Maritime Corporation vil have en samlet finansiel kapacitet på 4,5 milliarder dollar og har samtidig en erklæret målsætning for 2018 om at understøtte ordrer til de koreanske skibsværfter på 60 til 70 skibe. Målsætningen øges frem imod 2020 til over 200 nybygninger. Ifølge det koreanske ministerium for Hav og Fiskeri kan op i mod 40 koreanske rederier forvente støtte fra Korea Maritime Corporation. Støtten forventes at dække fra 15-40 procent af nybygningsprisen.


Danske Rederier deltager i besøget til henholdsvis Seoul og Busan sammen med blandt andre Danske Maritime, Dansk Industri og Eksportforeningen. Besøget slutter fredag i Seoul.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Maersk Container Industry lukker sin containerfabrik i Chile
- Rederi rykker Finland tættere på Aarhus
- Sejlskibsrace får bank som sponsor
- Ny fragtfærge skal sikre dansk rederi kapacitet til at vokse
- Rederi flytter rundt på tre færger
- Hirtshals Havn deltager i nyt havnenetværk
- Kattegat-rederi indsætter endnu en afgang
- Ny Vesthavn gør Kalundborg Havn til Sjællands nye dybvandshavn
- Aarhus Havn løftede hele Danmarks fremgang
- Samarbejde skal skabe mere miljøvenlig transport mellem Tyrkiet og Danmark
- Aske sendes via Horsens til Norge
- Nye danske regler om kombitransport er dræbende for dansk vognmandserhverv

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst