Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Redningskoncern har nedskrevet og fået røde tal på bundlinien

Tirsdag 20. februar 2018 kl: 11:57
Af: Redaktionen

Falck-koncernen, der er kendt for ambulance-tjenester og redningshjælp til store og små biler - og for aktiviteter på sundheds- og omsorgsområdet, kom ud af 2017 med et resultat på minus 3,179 milliarder kroner. De røde tal skyldes nedskrivninger, omstruktureringsomkostninger og afskrivning på kundekontrakter

- Vores regnskabsmæssige resultat er utilfredsstillende. Vi havde væsentlige nedskrivninger på goodwill og andre aktiver i 2017, men det ændrer ikke ved, at vores underliggende driftsmargin i flere år har været faldende. Den udvikling skal vi have vendt. Vi har en række robuste planer og er begyndt at implementere tiltag, der skal genoprette vores lønsomhed fra den nuværende underliggende overskudsgrad på 2-3 procent, siger Falcks administrerende direktør Jakob Riis i forbindelse med årsregskabet.


Hovedpunkter fra Falcks regnskab for 2017:
  • Omsætning stort set uændret på 15.227 millioner kroner (2016: 15.109 millioner kroner)
  • Driftsresultatet (EBITA) udgjorde 2 millioner kroner (2016: 758 millioner kroner). Overskudsgraden blev 0 procent (2016: 5,0%)
  • Driftsresultatet var negativt påvirket af nedskrivninger på i alt 344 millioner kroner på tilgodehavender i den amerikanske ambulancetjeneste og på den regnskabsmæssige værdi af kundestyringssystemet i Assistance
  • Trods det svage driftsresultat udgjorde de frie pengestrømme 487 millioner kroner, hvilket var 18 millioner kroner mere end i 2016
  • Nedskrivning af goodwill, omstruktureringsomkostninger og afskrivning på kundekontrakter påvirkede resultatet negativt med i alt 3.181 millioner kroner 
  • Årets driftsresultat udgjorde -3.179 millioner kroner (2016: 258 millioner kroner)
  • Falck forventer at genskabe lønsomheden i 2018 og 2019 i takt med, at det udmeldte spareprogram på 500 millioner kroner rulles ud i løbet af 2018 og derefter slår fuldt igennem i 2019.

Falck er gennem årene vokset gennem opkøb, som ikke er blevet integreret i en global driftsmodel. Det har skabt en kompleks organisation og medført unødvendige driftsomkostninger.

Sidste år fik Falck en ny ledelse med ansættelsen af administrerende direktør Jakob Riis, koncernfinansdirektør Tor Magne Lønnum og koncerndirektør Jakob Bomholdt. Efterfølgende har Falck iværksat en turnaround, der skal forbedre driften med 500 millioner kroner og præsenteret en ny strategi, der sigter mod at retablere lønsomheden og øge Falcks konkurrencefordele på pris, kvalitet og innovation.


- Vi er begyndt på en rejse, der skal forandre vores forretning fra en decentral styring til at bygge på globale driftsmodeller. Vi vil skabe et Falck med fokus på de centrale forretningsenheder og geografiske markeder, optimere vores drift ved at indføre smartere arbejdsmetoder, og opbygge en stærkere virksomhed. Standardiserede processer og digitalisering kommer til at spille en central rolle på tværs af vores serviceområder og administrative funktioner. Innovation, fokus på resultatstyring og en styrkelse af vores brand er ting, der skal være med til styrke fremtidens Falck. I takt med at vi får dette på plads, vil vi kunne udnytte vores potentiale og blive den ubestridte spiller inden for ambulancetjenester samt styrke vores nordiske førerposition inden for healthcare og vejhjælp, siger Jakob Riis.


Som en del af målet om at fokusere forretningen har Falck iværksat en strategisk gennemgang af Falck Safety Services og Falck Lægehuse med henblik på at fastslå, om Falck er den rette langsigtede ejer af de to forretningsområder.


Falck har aktiviteter i 35 lande og har over 37.300 medarbejdere.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand folder sig ud i ny FH
- Fire-akslet tiptrailer med tvangsstyret bagaksel kan tage 37 kubikmeter i ladet
- Vognmand fra Bjerre Herred har fået to nye hvide biler
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation
- Elektriske lastbiler skal køre til og fra lastbilfabrik
- Yderligere 100 elektriske lastbiler skal skære ned på CO2-udledningerne
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Fransk lastbilproducent leverede 18 procent flere lastbiler
- Fredag 15. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vognmand i Fejstrup har fået ny tre-akslet FH-trækker
- Maskinstation overførte tre-akslet anhænger fra Øst- til Vestjylland
- Lastbilchauffør brugte tidligere kollegas førerkort

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst