Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Varme "køler" batterier

Mandag 19. februar 2018 kl: 10:41
Share  


Af: Redaktionen

Varme

På rederiet Scandlines’ Scandlines' hybridfærge »Prinsesse Benedikte« bliver overskudsvarme fra skibet brugt til at køle batterierne. Bag det systemet står det relativt nye firma, COOL4SEA, der er klar til at lave kommercielle løsninger, som udnytter varme til at køle med via et absorptionskøleanlæg


I 2016 installerede COOL4SEA sit kølesystem på Scandlines’ hybridfærge M/F Prinsesse Benedikte, der sejler på ruten Rødby-Puttgarden. Siden da har skibet fungeret som kombineret showroom og pilotprojekt for det nye system. COOL4SEA fik på denne måde både mulighed for at teste systemet grundigt og videreudvikle det.


Idéen bag systemet, hvor overskudsvarme anvendes til at generere køling, er som sådan ikke ny.


Med der ligger en udfordringen ved at bruge absorptionskøling til søs, fordi processen normalt ikke tåler bevægelser og vibrationer.


- Vi har udviklet et system, der tåler bevægelse, og vi har testet det helt op til 45 grader hældning, så det tåler alle scenarier til søs, siger Christian Fonnesbæk Jensen, der er maskinmester og medejer af COOL4SEA. 


For Scandlines ligger fordelene i, at systemet anvender restvarmen fra maskinen til at drive køleanlægget - og derved sparer rederiet brændstof.


- Kølesystemet ligger godt i tråd med Scandlines’ grønne agenda, da vi sparer en del olie, der ellers skulle bruges til at producere strøm til køleanlægget. Samtidig er der ingen driftsomkostninger forbundet med det nye anlæg, siger Carsten Johansen,  der er Senior Chief Engineer hos Scandlines. Det ligger i tråd med COOL4SEA’s filosofi om både at reducere omkostningerne til vedligehold og brændstof.


- Samarbejdet med Scandlines har være ukompliceret og frugtbart. Og at systemet fungerer på en færge, der stort set aldrig ligger stille, har overbevist os om, at vores produkt fungerer, siger Christian Fonnesbæk Jensen, som er meget tilfreds med testforløbet på færgen »Prinsesse Benedikte«.


COOL4SEA forventer at være klar til at lave kommercielle løsninger i slutningen af året.


Hvis du vil vide mere om absorptionskøling, kan de læse mere her:


Den overskydende energi, der kan lagres i batterierne om bord, svarer til den samme energi, der er lagret i 600 hybridbiler, og kan drive det 8.800 tons tunge skib i omkring 30 minutter uden brug af dieselolie. Således forventes færgen at kunne reducere CO2-udledningen med op til 15 procent. Batteripakke: 399 litium-polymerbatterier på hver 6,5 kWh.

(Fotograf: Lars Rønbøg)







Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Maersk Container Industry lukker sin containerfabrik i Chile
- Rederi rykker Finland tættere på Aarhus
- Sejlskibsrace får bank som sponsor
- Ny fragtfærge skal sikre dansk rederi kapacitet til at vokse
- Rederi flytter rundt på tre færger
- Hirtshals Havn deltager i nyt havnenetværk
- Kattegat-rederi indsætter endnu en afgang
- Ny Vesthavn gør Kalundborg Havn til Sjællands nye dybvandshavn
- Aarhus Havn løftede hele Danmarks fremgang
- Samarbejde skal skabe mere miljøvenlig transport mellem Tyrkiet og Danmark
- Aske sendes via Horsens til Norge
- Nye danske regler om kombitransport er dræbende for dansk vognmandserhverv

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst