Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
MERE OM SCANIA’S L-FØRERHUS:

Førerhuset har en meget lav indstigning

Torsdag 15. februar 2018 kl: 15:47
Share  


Af: Redaktionen

Førerhuset har en meget lav indstigning

I efteråret præsenterede Scania en række lastbilmodeller i den nye generation med fokus på distributionskørsel og kørsel i byområder. I december omtalte vi kort Scania’s nye L-førerhus. I det følgende ser vi lidt nærmere på, hvilke fordele, der kan være ved at vælge en lastbil med et førerhus, hvor man nærmest kan gå lige ind fra gaden

L-serien i Scania’s nye generation af lastbiler er beregnet til kørsel i byer og byområder - for eksempel inden for områder som distribution, affaldshåndtering eller entreprenørvirksomhed.


- L-serien kan anses som den ukronede konge af vores tilbud til byområder, siger Henrik Eng, der er Product Director, Urban, hos Scania Trucks.


Han peger på, at L-serien besidder de egenskaber, som kræves til distribution og anvendelsesformål i byområder med tung trafik, hvor mange forskellige trafikanter skal deles om pladsen.


Henrik Eng fremhæver, at der er en klar tendens hen imod førerhuse med lav gulvhøjde og ekstrem ergonomisk indstigning, der typisk anvendes til renovation, men som også egner sig til andre formål.


- For omtrent et årti siden ville mange have hævet øjenbrynene ved synet af en lastbil med tippelad og førerhus med lavt gulv, men det vil snart være et dagligdags syn i nogle større byer. De kompromiser, der må indgås med hensyn til frihøjde og indgangsvinkler, opvejes af fordelene for dem, som primært kører i byen, idet de får mulighed for at være mere i øjenhøjde med deres omgivelser, understreger han.


Henrik Eng siger, at der er stor interesse for at skifte til køretøjer med lav gulvhøjde.


- En lastbil med tippelad og lav gulvhøjde og en Scania Cityrude i passagerdøren samt en støjsvag gasmotor, der kører på biogas, er mere velkommen i storbyens gader end traditionelle køretøjer. Det faktum, at der er zoner med skærpede støjkrav, emissionskrav samt interaktion med andre trafiktyper, kan føre til forbud mod traditionelle lastbiler for eksempel med tippelad, påpeger Henrik Eng.


L-serie med kneeling-funktion
Førerhusene i L-serien er 20 cm længere end de mere normale førerhuse og fås med tre forskellige taghøjder: Lav, normal og høj. 


Hvis man bestiller med kneeling-funktion (som aktiveres automatisk via håndbremsen), får man adgang til førerhuset med kun ét trin op - gulvhøjden er så omkring 80 cm (afhængigt af valg af dæk). Ud over at være lavt, er indgangstrinet også 79 cm bredt. Uden kneeling-funktion kræves to trin op. Gulvhøjden er så ca. 93 cm høj.


Begge sider af førerhuset tilbyder samme indstigning. Via en forbindelse foran motortunnelen er det også nemt at bevæge sig på tværs af førerhuset, så man eksempelvis undgår at skulle gå ud på vejen i venstre side.


L-serien drives af Scanias opdaterede 9-liters motor, som fås i tre forskellige dieselvarianter med forskellig ydelse. I løbet af 2018 vil Scania også tilføje sin OC09-gasmotor med to forskellige ydelser (og både til CNG og LNG). Alle motorer kan kombineres med Scania Opticruise eller en automatisk Allision-gearkasse.


Henrik Eng mener, at denne type lastbiler med en lidt mere afdæmpet fremtoning, der ikke er så høje som andre lastbiler, er værdsat i byområder.


- Det drejer sig ikke kun om deres fremtoning, men også det faktum, at chaufførerne er i øjenhøjde med andre trafikanter. Og med hensyn til chaufførerne er det også et spørgsmål om forbedret ergonomi, særligt når de stiger ind i og ud af førerhuset mange gange, siger Henrik Eng, der fremhæver en anden fordel ved Scania’s L-serie. Med normale specifikationer i kørestilling har den en frihøjde på omkring 24 cm fortil. 


Derudover er der i høj grad tænkt på opbyggerne, der kan begynde ved en linje, der forløber blot 42 cm bag forakslens center.


En rude med en klar vision
En større landvinding på trafiksikkerhedsområdet er introduktionen af Scania Cityrude, der kan fåes som ekstraudstyr i passagerdøren på alle versioner af P- og L-førerhuse. En lavt placeret rude i passagerdøren forbedrer chaufførens mulighed for at se sårbare trafikanter såsom børn, cyklister og fodgængere i lastbilens umiddelbare nærhed.


- Den ekstra rude øger trafiksikkerheden og reducerer chaufførens stressniveau, påpeger Henrik Eng og fortsætter:


- Løsninger, som involverer kameraer og sensorer, reducerer på ingen måde værdien af rent faktisk at være i stand til at kunne se og endog få kontakt til andre trafikanter. Alt, der hjælper med at forbedre chaufførens udsyn, kan være af afgørende betydning.


Scania Cityrude er opvarmet og kan som nævnt bestilles til passagerdørene i alle P- og L-førerhuse. Det er de førerhuse, der hyppigst anvendes til transportopgaver i byområder såsom distribution og affaldsindsamling, ligesom de anvendes i forskellige arbejdskøretøjer. 


Valg af dør med ekstra rude giver nogle begrænsninger for åbningen af dørens normale siderude. Men det har ifølge Henrik Eng næsten ingen betydning, idet chaufføren anvender ruden i førersiden, når han for eksempel skal udlevere forsendelsesdokumenter med mere.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- ITD har stævnet EU-Kommissionen i spørgsmålet om statsstøtte til PostNord
- Transportfirma fra Sverige fejrer fremgangsrigt første år i Danmark
- Hollandsk hybrid kan køre op til 50 km på ren el
- Plug-in hybrid-lastbil kan køre op til 10 kilomete rpå strøm
- Ekspres-koncern justerer sine priser
- Dansk transportkoncern får ny partner på det tyrkiske marked
- Årets varebil blev enten den ene, den anden eller den tredje
- Sortimo præsenterer digitalt univers ved messe for erhvervsbiler
- Benzin og diesel bliver mærket
- Polsk chauffør blev idømt fængselsstraf og udvisning
- Hver femte dansker vil forbyde mobiltelefonen i trafikken
- 80-årig kvinde cyklede ind i en skraldebil - og er efterfølgende død

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst