Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REDERIORGANISATION:

IMO er klar til svovlforbud

Fredag 9. februar 2018 kl: 15:24
Af: Redaktionen

Det skal være forbudt at have ulovligt brændstof om bord fra 2020. Det er det klare signal fra IMO’s Miljøunderkomité, der i denne uge har drøftet, hvordan man sikrer, at de globale svovlkrav implementeres og håndhæves på fornuftig vis

IMO landene er enige om at indstille til IMO’s Miljøkomité, at det fra 2020 skal være forbudt at have brændstof om bord med et svovlindhold på mere end 0,5 procent, medmindre skibet har en scrubber installeret til at rense udstødningen.


- Danske Rederier er meget tilfredse med det klare signal, som IMO i denne uge har sendt. Effektiv håndhævelse er noget, som vi - sammen med vores medlemmer samt en håndfuld søsterorganisationer - har arbejdet længe og hårdt for, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør i Danske Rederier.


- Derfor var det også meget positivt, at en samlet international industri foreslog et forbud som optakt til mødet i IMO og ligeledes positivt, at de danske myndigheder gik forrest med støtte, siger hun videre og henviser til det konkrete forslag fra ICS, BIMCO og en række andre internationale erhvervsorganisationer, som blev lanceret før mødet.


- Denne uge har været et godt eksempel på, at IMO landene tager ansvar for både miljøet og skibsfartens konkurrenceevne. Man har således lyttet til bekymringer fra både NGO’er og rederiorganisationer og udvist den handlingskraft, som en global regulator for en global industri bør gøre, siger Maria Skipper Schwenn og fortsætter:


- Dette var første skridt til at gøre håndhævelsen af svovlkravene mere simpel. Nu tager IMO også fat på selve praktikken omkring implementering for at sikre, at både brændstofleverandører, rederier og myndigheder har de rigtige redskaber og vejledninger til at efterleve svovlkravene. Et møde af en uges varighed med særligt fokus på implementering af svovlkravene er planlagt til juli 2018.


Mødet foregik i en underkomité til IMO’s Miljøkomité (MEPC). Det betyder, at forslaget nu sendes til drøftelse på det næste møde, der finder sted i april. Det bliver som et ”matter of urgency”, hvilket betyder, at forslaget behandles hurtigere end normalt og kan vedtages endeligt i oktober.


Herefter skal forslaget indarbejdes i IMO’s MARPOL konvention, før det kan træde i kraft. Det forventes at ske 1. marts 2020.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst