Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION EFTER MØDE OM P-BEGRÆNSNING:

- Den voldsomme kritik og pure afvisning faldt på stenet grund

Torsdag 8. februar 2018 kl: 11:18
Share  


Af: Redaktionen

Efter vognmandsorganisationen DTL’s vurdering var onsdagens møde om P-restriktioner på rastepladserne langs motorvejene i Danmark hos transportminister Ole Birk Olesen (LA) lovende. DTL tror på et brugbart kompromis med muligheder for afvikling af det daglige hvil

I forbindelse med aftalen mellem Dansk Folkeparti og VLAK-Regeringen har der været nævnt flere tal på, hvor mange timer, det skulle være tilladt at holde med en lastbil på en motorvejsrasteplads - skal det være 3, 11 eller 24 timer. 


Ifølge DTL’s administrerende direktør Erik Østergard tegner det til et efter DTL’s opfattelse tilfredsstillende kompromis.


- Mødet i sig konkluderede ikke på et timetal, men de efterfølgende sonderinger giver mig tro på, at vi kommer i mål med et overordentligt positivt kompromis, med fokus på chaufførers og vognmænds mulighed for at afholde deres daglige hvil, siger Erik Østergaard.


- DTL har på organisationsplan kæmpet en ensom kamp for tidsbegrænsning, og ministeren signalerede tydeligt i går, at vi ikke skulle diskutere, om der skal være tidsbegrænsning, men hvordan tidsbegrænsninger på de statslige motorvejsrastepladser konkret skal se ud. Jeg har tillid til, at vi ender et sted, hvor vi tilgodeser langt de fleste chauffører og vognmænd i forhold til de daglige hvil, og dermed får skabt den plads på de danske rastepladser, der er så hårdt brug for, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Mødet bar præg af, at politikerne nu har en retning og en holdning i spørgsmålet, og samtidig en lydhørhed i forhold til løsning af reelle komplikationer. Den voldsomme kritik og pure afvisning af idéen, som en række organisationer har buldret løs med i ugevis, faldt derimod på stenet grund.


Erik Østergaard peger på, at flere organisationer har advaret kraftigt imod enhver form for tidsbegrænsning, og sammenlignet forslaget med ”apartheid” og kaldt det ”politiske studehandler”.


- Enhver kan jo forvisse sig om problemet med overfyldte rastepladser. Jeg er så enig med ministeren i, at det ikke er staten, der skal stille faciliteter til rådighed for de virksomheder, der lukrerer på unfair konkurrence og social dumping, og dermed skaber problemet med overfyldte rastepladser. Statens opgave må være at sikre, at vognmænd og chauffører kan afvikle deres daglige hvil - ikke at drive campingpladser til gavn for speditører og transportkøbere, siger Erik Østergaard, der ser frem til VLAK-Regeringens og Dansk Folkepartis endelige beslutning.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Den servicerede bil holder i den grønne zone
- DI Transport kommenterer havenudvikling som en afvikling
- Pakkedistributør er parat til årets travleste tid
- 69-årig man er sigtet for indsmugling af hash og amfetamin
- Slageri-koncern stiller krav til sine transportører
- Danish Crown’s initiativ kan ikke stå alene
- Scania indfører en ny zone
- Politiet var i aktion mod social dumping i Greve
- Færgerederi på Øresund skifter navn
- Transportvirksomhed udvider samme-dags koncept på tværs af Øresund
- Lønudviklingen aftager en smule
- Scania’s transportlaboratorium vil køre fossiltfrit

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst