Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
POLITISK FLERTAL:

Leverandør skal også vedligeholde el-tog

Fredag 2. februar 2018 kl: 10:24
Af: Redaktionen

Folketingets partier er med undtagelse af Enhedslisten blevet enige om at sætte gang i indkøbet af nye elektriske tog, der skal køre persontransporten på skinner ind i fremtiden. Indkøbet skal ske i et samlet udbud, hvor leverandøren af de tog, som skal erstatte DSB’s nuværende togflåde, også skal stå for vedligeholdelsen. Det vil efter det politiske flertals opfattelse skabe de bedste forudsætninger for god og driftsstabil togdrift til passagererne med færrest mulige risici

Indkøbet af nye elektriske tog bliver sat i gang på baggrund af en folketingsbeslutning fra sommeren sidste år, hvor Folketinget gav DSB grønt lys til at gå videre med processen med at indkøbe en ensartet flåde af nye driftsstabile og velafprøvede eltog. 


De nye eltog, der ventes at komme ud at køre på de danske skinner i 2024, skal erstatte DSB’s aldrende IC3- og IR4-tog samt de nye og problemfyldte IC4-tog, som  på grund af dårlig driftsstabilitet ikke er blevet sat i drift som oprindeligt planlagt.


DSB kan med torsdagens beslutning udsende udbudsmaterialet for toganskaffelsen, som har en beløbsramme på mellem 17 og 22 milliarder kroner til indkøb, vedligehold og opførelse af blandt andet nye værksteder.


Togene skal anskaffes via en rammeaftale på mindst 90 togsæt og højst 250 togsæt, som skal udgøre fremtidens elektriske togdrift i Danmark. Med dagens aftale forventes de første tog at blive leveret fra årsskiftet 2023/2024.


Som led i forberedelserne af DSB’s udbudsmateriale er parterne enige om, at DSB’s udbud af Fremtidens Tog skal omfatte en såkaldt Full Service Agreement (FSA), hvor hele vedligeholdelsesopgaven outsources til producenten.


Det betyder, at hele vedligeholdelsesansvaret for DSB’s nye eltog i fremtiden outsources til den producent, som også laver togene.


- Vi er enige om, at det skaber de rigtige incitamenter til at levere de bedst mulige tog til passagererne, hvis producenten samtidig får opgaven med at skulle vedligeholde dem efterfølgende, siger transport, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).


- På den måde sikrer vi, at producenten, togoperatøren og togpassagererne har samme interesse. Nemlig at togene har den bedst mulige driftsstabilitet, når de tages i brug. Samtidig fjerner vi en række risici for staten, hvis der skulle opstå uenigheder om ansvaret for fejl på togene, efter de er blevet leveret. Det har vi jo set skræmmende eksempler på før i tiden, siger han videre.


Med dagens aftale skal der ske en tilpasning af det foreliggende udbudsmateriale om Fremtidens Tog, hvilket DSB vil færdiggøre hurtigst muligt.
Parterne bag aftalen lægger i forbindelse med udbuddet vægt på, at der indgås en vedligeholdelseskontrakt med en leverandør, som sikrer, at der gælder danske løn- og arbejdsvilkår på værkstederne, og at producenten, der skal være ansvarlig for vedligeholdelsen, er forpligtet gennem sociale klausuler om blandt andet uddannelses- og praktikpladser.


DSB har ved udarbejdelsen af udbudsmaterialet været i dialog med Danske Handicaporganisationer og sikret, at de nye tog vil overholde internationale handicapkonventioner og europæiske handicapregler.


Inden endelig kontraktindgåelse skal DSB’s beslutning forelægges til politisk beslutning på baggrund af en ekstern kvalitetssikring. Det forventes at ske omkring årsskiftet 2019/2020. 


Interesserede kan se aftaleteksten her:




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
- Lokal togoperatør justerer køreplaner og togenes længde
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lufthavn på Djursland får vinterafgange til skiområdet i Sverige og Norge
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 30-årig mand blev varetægtsfængslet i fire uger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst