Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Motorstyresystem kan nedbringe NOx-udledning fra skibe

Tirsdag 30. januar 2018 kl: 09:56
Share  


Af: Redaktionen

Kræn Vodder Busk, der er ingeniør fra DTU, har modtaget en pris fra Innovationsfonden. Kræn Vodder Busk’s ph.d. var et samarbejde mellem DTU Elektro og MAN Diesel & Turbo, hvor han udviklede en softwareløsning, der blandt andet begrænser skibes udledning af sort røg. Løsningen gjorde det muligt at regulere iltniveauet i motorens indsugning under kraftig acceleration og sikrede dermed de bedste betingelser for effektiv forbrænding af brændstofferne i skibenes motorer

Teknologien er blevet testet med succes, så man undgik dannelse af sort røg og giftige gasser uden at det hæmmede manøvreevnen. Kræn Vodder Busk er nu ansat som udviklingsingeniør hos MAN Diesel & Turbo, hvor han arbejder med at implementere den nye software i virksomhedens skibsmotorer. Allerede i løbet af det kommende forår ventes de første skibe at sejle med softwaren.


Innovationsfonden skriver i forbindelse med pristildelingen:

Strammere krav til udledning af NOx  fra skibes dieselmotorer har sat rederier og motorproducenterne under pres. Helt kort var problemet med to-takts motorerne, som mange af verdens skibe sejler med, at den traditionelle teknologi til reduktion af NOx førte til en kraftig stigning i soddannelsen under havnemanøvrer.
Men denne problemstilling satte Kræn Vodder Busk sig for at løse. Det er lykkedes Kræn at udvikle et softwaresystem, så det nu kan lade sig gøre kontinuerligt at måle og styre iltindtaget på skibsmotorerne ved en kontrolleret recirkulering af udstødningsgasserne.
Resultatet heraf er en hidtil uset manøvredygtighed af skibe med det NOx reducerende system, som er med til at sikre, at en af Danmarks største brancher kan efterkomme nye lovkrav, og at vi andre kan trække vejret med ro i sindet.
De fremragende resultater er sket i samarbejde mellem MAN Diesel & Turbo, DTU og Linköping Universitet, og sikrer, at løsningen hurtigt kan implementeres. 



Yderligere to erhvervsforskere har modtaget Innovationsfondens erhvervsforskerpris.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Kinesisk producent af ny-energi-køretøjer skal levere lastbiler i Brasilien
- Europa skal blive bedre til at genanvende affald
- Hollandsk koncern sætter strøm til en DAF
- Aarhus Sporveje indsætter fire el-busser
- Operatør i Hamburg vælger el-busser fra Tyskland og Polen
- Volvo Trucks sætter strøm til endnu en distributionsbil
- Danmark skal sikre klimavenlig biomasse i energisystemet
- Busoperatør renser motorer og partikelfiltre med brint
- Sveriges regering giver 100 millioner kroner til udvikling af biobrændstof til fly
- Svensk forsker har set på to veje for el-veje
- El-vej åbner for fossilfrie vejtransporter
- Grøn omstilling af transporten er nødvendig

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst