Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
DANSKE SPEDITØRER TIL VLAK-REGERINGEN OG DF:

Stop op og overvej konsekvenserne af parkeringsrestriktionerne

Tirsdag 23. januar 2018 kl: 15:31
Share  


Af: Redaktionen

Når flertalspartiernes transportordførere - V, LA og K sammen med DF mødes på Christiansborg for at blive enige om en endelig aftale om parkeringsrestriktioner på rastepladserne langs motorvejene - begiver de sig ifølge Danske Speditører ind på en farlig vej

Direktøren for Danske Speditører, Martin Aabak, siger i en aktuel kommentar til VLAK-Regeringen og Danske Folkepartis aftale om at indføre p-restriktioner på rastepladserne langs motorvejene, at det kan få drastiske konsekvenser for både dynamikken i vejgodstransporten, og for de mange chauffører, der vil blive afskåret fra at parkere deres lastbil under ordnede forhold for at holde deres lovpligtige længerevarende hvil.


Ifølge Danske Speditørers opfattelse vil indførelse af p-restriktioner være en ændring af grundvilkårene for godstransport med lastbil, som kan bliver en realitet, uden at nogen overhovedet har overvejet, hvad parkeringsrestriktionerne betyder for samfundsøkonomien, for logistikken eller for de mennesker, der skal få en praktisk hverdag til at hænge sammen.


-  Vi kan slet ikke se, at et sådant forbud er nødvendigt eller hensigtsmæssigt. Ingen vil blive bedre stillet af det. Derfor vil jeg opfordre politikerne til ikke at forhaste sig. Dette her er for vigtigt til at blive afgjort med bind for øjnene, uden at der er nogen, der har spurgt os i transportbranchen, siger Martin Aabak.


Danske Speditører opfordrer til, at ordførerne fra flertalspartierne beder transportminister Ole Birk Olesen starte med at opgøre de samlede praktiske og menneskelige konsekvenser.


- Lige nu diskuterer ordførerne, om tidsbegrænsningen skal være 3, 11 eller 24 timer. Som jeg ser det, bør der på nuværende tidspunkt ikke tages en beslutning om nogen af alternativerne. Bliver der taget en beslutning nu, er det som at gamble med transporterhvervet, og det kan ingen være tjent med, siger Martin Aabak, som også slår fast, at uanset, hvad udfaldet bliver, så skal virksomhederne have god tid til at tilpasse deres daglige operationer til de nye vilkår.


Danske Speditører mener, at det i diskussionen om det kommende forbud mod langtidsparkering på rastepladserne er vigtigt at tage udgangspunkt i, hvordan virkelighedens verden og værdikæderne rent faktisk er skruet sammen.


- Danmark er fuldt og helt med i Det Indre Marked. Så længe vi er det, er der regler og principper, der skal respekteres. Det betyder blandt andet, at varer skal kunne strømme frit over landegrænserne. Konsekvensen af det er, at der skal udføres en masse transport for at flytte varerne frem til forbrugerne. Derfor skal det sandelig også undersøges om parkeringsrestriktioner på de danske rastepladser efter den model, som nogle af ordførerne fortrækker, simpelthen er så begrænsende for den frie bevægelighed, at det kan opfattes som en teknisk handelshindring og derfor er i strid med EU-retten, siger Martin Aabak.










Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politiet åbner for eskorter af langsomtkørende køretøjer over Lillebæltsbroen
- Vognmænd forventer stigende omsætning
- Særtransporterne er ikke afmærket godt nok
- Transportbranchedirektør spørger til 11 kg
- Vejdirektoratet slukker lyset på udvalgte motorvejstavler
- Kranen er fjernstyret fra overfladen
- Opbygger er klar til at montere nye kraner med tandstangsdrejning
- Fagforening fik 16 millioner kroner hjem i arbejdsskadesager
- Faglige sager udløste betaling på godt to millioner kroner
- MAN’s filial i Aalborg har fået ny driftsleder
- Transportvirksomhed køber 19 nye tankvogne
- Trailerudlejer sætter kræfter ind på digital udvikling

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst