Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Polske transportvirksomheder mangler chauffører

Tirsdag 16. januar 2018 kl: 12:53
Share  


Af: Redaktionen

Otte ud af ti polske transportvirksomheder med egne lastbiler og chauffører mangler i perioder eller konstant chauffører, selvom virksomhederne kan tilbyde forholdsvis god løn. Ifølge tyske Verkehrsrundschau angiver transportvirksomhederne i Polen høje uddannelsesomkostninger og de forhold, chaufførerne skal arbejde under, som årsag


I takt med, at polske transportvirksomheder er kørt frem på det europæiske transportmarkeder, er behovet for chauffører vokset - endda så meget, at de polske virksomheder i dag mangler omkring 100.000 chauffører. Ifølge en undersøgelse, som konsulent-virksomheden PwC har udarbejdet er der mellem 600.000 og 650.000 chauffører ansat hos polske transportvirksomheder. Omkring 25.000 medarbejdere forlader erhvervet hvert år, og der kommer 35.000 nyuddannede til.


Tilvæksten er ikke nok til at imødekomme efterspørgslen på omkring 80.000 chauffører. Derfor forsøger de polske virksomheder at hyre kvalificerede chauffører i andre lande i Østeuropa, hvilket bliver sværere og sværere. I 2016 blev antallet af chauffører fra Hviderusland og Ukraine, som polske transportvirksomheder beskæftigede, fordoblet ifølge  Verkehrsrundschau.


Undersøgelsen fra PwC viser også, at 20 procent af virksomhederne permanent mangler chauffører og ikke fandt nok, der var interesserede i at blive uddannet som chauffører. 60 procent mangler chauffører en gang i mellem.


Den største barriere er angiveligt omkostningerne ved at uddanne sig til chauffør, der i Polen løber op i mellem 2.200 og 2.900 euro (16.000 og 21.000 kroner). Her kunne statsstøtte til uddannelse hjælpe. Lastbilchauffører tjener ofte 1.500 euro mere om måneden end mennesker i andre fag. Men mange chauffører føler sig udbrændt efter et par år og søger derfor over i andre job.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Den servicerede bil holder i den grønne zone
- DI Transport kommenterer havenudvikling som en afvikling
- Pakkedistributør er parat til årets travleste tid
- 69-årig man er sigtet for indsmugling af hash og amfetamin
- Slageri-koncern stiller krav til sine transportører
- Danish Crown’s initiativ kan ikke stå alene
- Scania indfører en ny zone
- Politiet var i aktion mod social dumping i Greve
- Færgerederi på Øresund skifter navn
- Transportvirksomhed udvider samme-dags koncept på tværs af Øresund
- Lønudviklingen aftager en smule
- Scania’s transportlaboratorium vil køre fossiltfrit

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst