Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Kolding Havn fik det bedste år i moderne tid

Mandag 15. januar 2018 kl: 16:07
Af: Redaktionen

2017 blev det bedste år i moderne tid for Kolding Havn. På trods af flotte tal fra 2016 var Kolding Havn i stand til at overgå sig selv og sætte nye rekorder i 2017

Uanset om man tager udgangspunkt i omsætningen, antal skibe, størrelsen på fragtskibene, arbejdspladser eller mængden af gods, der er blevet håndteret på havnen, så har Kolding Havn i 2017 overgået sig selv og er vokset på alle områder. 


Peter Grau fra Grau Shipping, Palle Mogensen fra H. Daugaard, Jesper Hansson fra Svane Shipping samt Anders Vangsbjerg Sørensen fra Kolding Havn. Fotograf Henri Rex. 



Ledelsen af Kolding Havn peger på, at årsagen til fremgange skal findes i havnens fokuserede strategi og ikke mindst de gode samarbejdspartnere godt suppleret af den generelle vækst i Europa, som også smitter af på Kolding Havn


- Vi er godt i gang med at gennemføre den strategi, som vi sammen med bestyrelsen vedtog medio 2016. En strategi om at etablere os som en nichehavn, der er specialiseret i at håndtere særlige godstyper og samtidig udbygge forbindelsen til den øvrige infrastruktur, så vi får det optimale ud af vores placering tæt på byen, siger Kolding Havn’s administrerende direktør Anders Vangsbjerg Sørensen.


- Vi er et såkaldt tri-modal eller kombi-transportcenter, hvor de tre transportformer tog, lastbil og skib mødes - og vi er en af de eneste havne i Danmark, som kan tilbyde netop det, siger Anders Vangsbjerg Sørensen. 


Strategi er tilsyneladende den rigtige for Kolding Havn, der kan notere tocifrede vækstrater på flere parametre. 


Miljøet er på dagsordenen 
Netop på grund af Kolding Havns placering tæt på byen, så vægter hensyn til miljøet højt. Det gælder både i forhold til lugt-, støv- og støjgener, men også i forhold til de typer af gods, som havnen specialiserer sig indenfor. 


- Vi har i de senere år fået en langt større andel af biobrændsel og nyt stål blandt det gods, vi håndterer, ligesom markedet inden for cirkulær økonomi er i vækst. Så hvis vi ellers kan skaffe ressourcerne og skabe kapaciteten til det, mener jeg, at vi har gode muligheder for at fortsætte den vækst, vi oplever i disse år, siger Anders Vangsbjerg Sørensen med en hentydning til, at der i skrivende stund ikke er nogen ledig kapacitet på havnen. 


Det vil derfor kræve en udvidelse af havnearealet, hvis væksten skal fortsætte. Kolding Havn har allerede et muligt løsningsforslag klar, men den endelige beslutningsproces er endnu ikke afsluttet.

 
Stærke samarbejdspartnere er en forudsætning 
Kolding Havn er ikke alene om at skabe de flotte resultater, der er havnet i den sydjyske by.


- Vi er afhængige af at have gode og stærke skibsagenter på havnen. Mens vi ejer arealerne, kranerne og i øvrigt stiller faciliteter til rådighed for skibsagenterne, så er det ofte dem, der har den direkte forbindelse til kunderne, siger Anders Vangsbjerg Sørensen og fortsætter:


- Hvis vi ikke havde gode samarbejdspartnere også på den front, ville vi ikke være i stand til at skabe de resultater, som vi nu kan fremvise. Svane Shipping og H. Daugaard er nogle af dem, som har benyttet Kolding Havn i rigtig mange år, men jeg er også glad for at se, at en skibsagent som Grau Shipping har fået vind i sejlene, for det betyder en sund konkurrence, og at kunderne kan få flere relevante tilbud at vælge mellem, når de overvejer at bruge Kolding Havn som et led i deres transportkæde. 


Anders Vangsbjerg Sørensen har rettet sin opmærksomhed på  2018, hvor ambitionen er yderligere fremgang.










Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst