Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

EU’s klimaministre og EU-Parlamentet er blevet enige om klimamål mod 2030

Fredag 22. december 2017 kl: 09:31
Share  


Af: Redaktionen

EU’s klimaministre og Europa-Parlamentet er blevet enige om hvor meget de enkelte lande skal reducere deres CO2 udledning i såkaldte non-ETS sektorer (bygninger, transport og landbrug). Disse sektorer dækker næsten 60 procent af EU’s CO2 udledninger. Danmark har fået et CO2-reduktionsmål på 39 procent i forhold til 2005

Dansk Energis viceadministrerende direktør, Anders Stouge, kalder målet for ambitiøst, men ikke urealistisk.


- Det er et ambitiøst mål for Danmark. Men hvis vi sætter tidligt ind og samtidig fokuserer på at elektrificere og effektivisere i rette doser, kan vi godt nå det. Nu handler det om at vi erstatter forbrændingsmotoren i vores biler med el og udskifter olie- og gasfyr med varmepumper, siger han.


De nationale mål varerier fra 0 til 40 procent. Reduktionsforpligtelsen er fastsat under hensyntagen til velstanden i de enkelte lande, hvorfor lande som Luxembourg, Sverige og Danmark har særligt høje mål. Til gengæld indeholder aftalen fleksibilitet ved, at en række lande kan vælge at gøre en ekstra indsats i de sektorer, der er omfattet af EU's CO2 kvotesystem (energi og industri), og så til gengæld gøre mindre for at reducere CO2 udledningerne i de berørte sektorer (bygninger, transport og landbrug).


- Udnytter man den omtalte fleksibilitet vil det blot betyde, at man udskyder nødvendige investeringer til et senere tidspunkt, så det vil vi ikke anbefale, siger Anders Stouge.


Aftalen skal endeligt bekræftes af de enkelte landes EU-ambassadører, men det forventes ifølge Dansk Energi at være en formalitet.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Amerikansk selskab vil genindvinde produktionsplatforme i Frederikshavn
- Klare retningslinjer for gennemførsel af svovlkrav er på vej
- Tre brint-projekter får støtte
- Volvo Trucks deklarerer brændstofforbrug og CO2 emissioner
- Politiet satte ind mod forurenende lastbiler
- Miljøstyrelsen har positive erfaringer med udstyr til måling af NOx’er fra lastbiler
- Positivt, at energiaftale også omhandler transport
- Bredt politisk flertal står bag en ny energiaftale
- Københavns nye havnebusser er elektriske
- Volvo skal levere 17 elektriske busser til Oslo
- Lastbilchauffører og vognmænd i Danmark snyder teknisk udstyr
- Måleudstyr til at opdage NOx-forurening er blevet testet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst