Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Danske Busvognmænd er glade for lovgivning om overenskomstforhold

Fredag 15. december 2017 kl: 12:45
Share  


Af: Redaktionen

Et flertal uden om VLAK-Regeringen stemte under udvalgsbehandlingen af taxiloven for Enhedslistens ændringsforslag om krav til løn- og arbejdsvilkår i taxibranchen. Ændringsforlsaget blev indarbejdet i den endelige lov, som blev vedtaget 14. december. Organisationen Danske Busvognmænd, der har en stor del af de danske busvognmænd som medlemmer, hilser den nye lovs bestemmelser om løn- og arbejdsforhold velkommen. - Det har langt fra været tilfredsstillende med den retstilstand, der fulgte af Nortra-dommen, og som har betydet uacceptable lønninger og arbejdsforhold særligt i flextrafikken, siger Michael Branner, der er chefkonsulent i Danske Busvognmænd

- Vi er derfor tilfredse med, at lovgiverne endelig er blevet enige om en formulering i lovteksten, som skaber et mindstemål for, hvorledes der skal aflønnes i forhold til taxiloven, påpeger Michael Branner.


Den nye taxilov betyder, at formuleringen i den hidtidige taxilov, som efter Højestret’s Nortra-dom viste sig at tillade enhver overenskomst i vejtransporten indgået af to parter, bliver erstattet af en formulering, som kræver, at indehavere af en tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring i personbil følger en overenskomst ”indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark.


Den nye taxilov sætter dermed en stopper for den retstilstand, der har betydet social dumping og spotpriser som følge af de indholdsløse overenskomstbestemmelser i lovteksten. 


- Vi har efter moden overvejelse besluttet at stemme ja til Enhedslistens ændringsforslag. Vi kan ikke leve med de forhold, der er for især flextrafikchauffører rundtomkring i Danmark. Vi taler meget om social dumping med hensyn til østeuropæiske arbejdere i Danmark. Men her har vi altså danske arbejdere, som er udsat for social dumping, fordi kommunerne ikke ønsker at betale den pris, det reelt koster. Så vi støtter ændringsforslaget, sagde Danske Transportordfører Kim Christiansen fra Folketingets talerstol under andenbehandlingen af forslaget.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fjernbusudspil er balanceret og følger opfordring fra Danske Busvognmænd
- Transportministeren fremlægger udspil til bedre vilkår for passagerer og private løsninger i den kollektive trafik
- Benzin og diesel bliver mærket
- 
Volvo Bussars nye turistbus i topklassen fik en bæredygtig pris i Hannover
- Hybridbus fra Mercedes-Benz blev årets bus
- Hver femte dansker vil forbyde mobiltelefonen i trafikken
- Stena Line har øget kapaciteten over Kattegat
- Lastbil- og busproducenter har fokus på en bæredygtig fremtid
- Transportmessen i Hannover er skudt i gang med dag for pressen
- Kan Danmark levere en dag uden døde i trafikken
- Busser i Midtjylland skal have USB-stik til opladning
- Busser i Midtjylland skal have USB-stik til opladning

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst