Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Øresundstrafikken skal opdeles

Onsdag 13. december 2017 kl: 11:12
Share  


Af: Redaktionen

Siden ibrugtagningen af Øresundsbroen har Togtrafikken over Øresund har siden indvielsen af Øresundsbron været integreret med Kystbanen mellem Helsingør og København. Det har bidraget til en ringe punktlighed og skabt en meget kompleks organisering med både dansk og svensk trafikkøber og to operatører på dansk og svensk side

Det forhold skal det rettes op på, mener man på begge sider af Øresund. En aftale mellem VLAK-Regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale om togtrafikken i Hovedstadsområdet, indeholder ud over en aftale om fremtidens S-tog også en aftale om at forenkle det praktiske trafikkøberansvar for Øresundstrafikken mellem Østerport Station i København og Malmø.


Efter planen skal ansvaret fra december 2021 overlades til Skånetrafiken, så der kun bliver én trafikkøber og én operatør i Øresundtrafikken. 
Skånetrafiken vil i løbet af 2018 gennemføre et udbud af togbetjeningen på strækningen. 


- Forbindelsen mellem Østerport og Malmø giver stor mobilitet på tværs af landegrænserne. Der er særligt fra svensk side en stor interesse i togtrafikken på strækningen, da ca. to tredjedele af passagererne er svenske, og derfor er det oplagt at lade Skånetrafikken stå for udbuddet, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) og fortsætter:

- Samtidig vil en adskillelse af de to trafiksystemer forbedre mulighederne for en mere punktlig togbetjening på Kystbanen, da driften ikke længere vil være påvirket af forsinkelser langt oppe i Sverige.


Med aftalen får DSB alene får ansvaret for trafikken på Kystbanen.


Interesserede kan læse mere nedenstående faktaark, som Transportministeriet har offentliggjort.


Adskillelse af Kystbanen og Øresundstrafikken og udbud af togtrafikken over Øresund







Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fjernbusudspil er balanceret og følger opfordring fra Danske Busvognmænd
- Transportministeren fremlægger udspil til bedre vilkår for passagerer og private løsninger i den kollektive trafik
- Benzin og diesel bliver mærket
- 
Volvo Bussars nye turistbus i topklassen fik en bæredygtig pris i Hannover
- Hybridbus fra Mercedes-Benz blev årets bus
- Hver femte dansker vil forbyde mobiltelefonen i trafikken
- Stena Line har øget kapaciteten over Kattegat
- Lastbil- og busproducenter har fokus på en bæredygtig fremtid
- Transportmessen i Hannover er skudt i gang med dag for pressen
- Kan Danmark levere en dag uden døde i trafikken
- Busser i Midtjylland skal have USB-stik til opladning
- Busser i Midtjylland skal have USB-stik til opladning

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst