Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Første intermodale TIR-operation sparer fem dage sammenlignet med ren banetransport

Torsdag 23. november 2017 kl: 12:59
Share  


Af: Redaktionen

Første intermodale TIR-operation sparer fem dage sammenlignet med ren banetransport

Den første succesfulde intermodale TIR-transitforsendelse med vej-, sø- og banetransport ad en korridor, der forbinder Europa med Mellemøsten, viser, at der er en tidsbesparelse på fem dage i forhold til en ren banetransport. Med kombinerede transporter mellem Europa og Mellemøsten åbner der sig nyde og betydelige muligheder for at reducere transportomkostningerne og øge handelen


Containeren, der dokumenterer tidsbesparelsen, afgik ved tog fra Ljublana i Slovenien og ankom via Italien, en tur med skib over Middelhavet og via Tyrkiet til Bandar Abbas i Iran. Den internationale vejtransportortorganistion, IRU, fremhæver, at TIR-systemet ved pilotinitiativet viser sig som det bedste transiteringsværktøj til langdistance intermodal godstransport.


Ifølge IRU viser pilotinitiativet, at særligt lande, der netop har ratificeret TIR-konventionen, kan drage nytte af den intermodale standard. Den tilpassede operation blev koordineret af IRU-medlemmet, Iran Chamber of Commerce, Industries, Mines & Agriculture (ICCIMA) i samarbejde med den iranske told. TIR-transporten omfattede vejtransport fra Slovenien til Italien, en sejltur fra Trieste i det nordøstlige Italien og syd om Grækenland til havnen Mersin i Tyrkiet. Ved ankomsten til havnen i Mersin blev containeren sat på et containertog og kørt til det iranske toldsted i Razi, hvor TIR blev genaktiveret og fortsatte indtil Sahlan Toldkontor og jernbaneterminal i Iran ca. 100 km fra Razi, hvor containeren blev løftet over på en iransk lastbil og fortsatte sin rejse til destinationen i Bandar Abbas.

 
Brugen af TIR it-værktøjer letter den intermodale transportoperation væsentligt og har desuden forbedret sikkerheden, da toldmyndighederne har kunnet udføre forhåndsrisikovurdering af lasten.
 

Samarbejdet mellem repræsentanter for toldmyndighederne, IRU’s medlemsorganisationer, transportselskaber og IRU er et eksempel på en vellykket offentlig-privat samarbejde for at lette samhandelen i hele regionen.
 

GIZ Intertransport støttede projektet, og vejdelen blev udført af den slovenske TIR-operatør, Logistika d.o.o.
 

Den resterende intermodale kombination af søtransport, jernbanetransport og vejtransport blev organiseret af ICCIMA-medlemmet, den iranske speditør- og transportvirksomhed, Rahanjam International.
 

For at gøre den intermodale korridor fuldt funktionsdygtig har den iranske toldmyndighed åbnet et toldsted i Razi for brug af TIR og har accepteret ansvaret for TIR både som transitgaranti og et garantiinstrument til transport af varerne på jernbanedelen.
 

Næste skridt vil omfatte samarbejde med toldvæsen, jernbaneselskaber og transportoperatører langs korridoren for at bygge videre på succesen med denne første milepæl for at tilpasse systemerne til brugen af TIR på tværs af flere transportformer.
 




Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportarbejdsgiver-organisation advarer politikere mod at krav om løn og arbejdsforhold
- Transportorganisation tæller flere lastbiler ved grænsen
- Transportorganisation er skeptisk over for tidsbegrænsning på rastepladser
- Rasteplads-indgreb er nødvendigt under omstændighederne
- Logistikvirksomhed i Ugerløse er endt i skifteretten
- Logistikken er uafklaret
- Ministrerier skal opsamle viden om indsats mod social dumping
- Manglende anmeldelser kan udløse tvangsbøder
- Energiselskab åbner truck-tankstation ved Sønderborg
- Transportkvinde er blevet viceformand i Dansk Industri
- Ulovlige ansættelser af udenlandsk arbejdskraft udløser større bøder
- Sne skaber problemer for transporten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst