Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

ITD ønsker brugbare og fair regler for kombinerede transporter

Onsdag 22. november 2017 kl: 12:17
Share  


Af: Redaktionen

EU-Kommissionen har som del to af sin vejpakke fra maj offentliggjort sit forslag til nye regler for kombinerede transporter, som skal være med til at sikre en mere bæredygtig transport i Europa. Den danske transportorganisation, ITD, støtter EU-Kommissionens ambitionen om klarere regler for at fremme kombinerede transporter der, hvor det giver mening. Men ITD beklager, at forslaget fra EU-Kommissionen ikke sikrer, at al national kombineret transport bliver betragtet som udstationering

EU-Kommissionen vil med sit seneste udspil i vejpakken fremme kombinerede transporter i EU mellem tog og lastbiler eller mellem tog og skib. Målet er mere bæredygtige transporter. 


ITD støtter EU-Kommissionens ambition om klarere regler for kombinerede transporter, men understreger, at det er nødvendigt at være realistisk omkring det gods, som kan flyttes fra vej til bane eller sø. ITD fremhæver, at EU-Kommissionen blandt andet foreslår, at der fra et givet sted i EU maksimalt må være 150 kilometer til en given terminal. Det forslag er ITD imod, da investeringer i infrastruktur bør ske, hvor det giver mening, og hvor man med rimelig grund kan antage, at disse vil blive benyttet i et vist omfang.


- For ITD er det afgørende at afsøge realistiske muligheder for at flytte gods fra vej til bane eller sø, her støtter vi EU-Kommissionens ambition. Men godset skal flyttes, hvor det giver mening. Historisk set er der mange tilfælde, hvor der er investeret i anlæg, som ikke eller kun i ringe omfang bliver brugt. Medlemsstaterne bør her ikke presses til at investere i anlæg, hvor det praktisk økonomisk ikke kan svare sig, siger chefkonsulent Anders Jessen hos ITD.


ITD peger på, at mange af organisationens medlemsvirksomheder gennem årene har oplevet problemer med direktivet for kombineret transport, da reglerne har været uklare og forældede. Resultatet har været, at mange medlemmer har valgt at bruge cabotagereglerne i stedet. ITD er positiv over for ønsket om at gøre reglerne mere enkle, lettere at bruge og lettere at kontrollere. Den positive holdning gælder også EU-Kommissionens forslag om at styrke myndighedskontrollen gennem brug af digitale transportdokumenter, herunder det elektroniske fragtbrev e-CMR.

 
På trods af de gode takter i udspillet fra EU-Kommissionen er ITD ikke begejstret for forslaget som helhed, da det ikke sikrer, at al national kombineret transport bliver betragtet som udstationering.
 

- På et meget væsentligt punkt er ITD kritisk over for Kommissionens udspil. Forslaget sikrer nemlig ikke, at kombineret transport betragtes som udstationering. For ITD er hele forudsætningen for en udvidelse af den kombinerede transport, at al kombineret transport, hvor læsse- og lossested på vejstrækningen ligger i samme land som lastehavn/indladningsbanegård eller lossehavn/udladningsbanegård, skal betragtes som udstationering - ligesom for al cabotage, siger Anders Jessen.
 

Der forestår nu en række forhandlinger i EU om udspillet, og ITD følger aktivt forhandlingerne og vil undervejs drøfte udspillet med EU-Kommissionen og relevante EU-politikere.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Den servicerede bil holder i den grønne zone
- DI Transport kommenterer havenudvikling som en afvikling
- Pakkedistributør er parat til årets travleste tid
- 69-årig man er sigtet for indsmugling af hash og amfetamin
- Slageri-koncern stiller krav til sine transportører
- Danish Crown’s initiativ kan ikke stå alene
- Scania indfører en ny zone
- Politiet var i aktion mod social dumping i Greve
- Færgerederi på Øresund skifter navn
- Transportvirksomhed udvider samme-dags koncept på tværs af Øresund
- Lønudviklingen aftager en smule
- Scania’s transportlaboratorium vil køre fossiltfrit

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst