EU giver FN-organsation ansvaret for skibsfartens CO2-kvoter
Onsdag 15. november 2017 kl: 11:50
Af: RedaktionenEU-Parlamentet og EU’s medlemslande er blevet enige om at revidere EU’s system for handel med CO2-kvoter. Aftalen udelader indtil videre skibsfarten for i stedet at give FN’s maritime orgasiation IMO ansvaret. Den beslutning får støtte af rederiorgansationen Danske Rederier
Aftalen om EU’s CO2-kvotehandelssystem er relevant for skibsfarten, da det fra starten var et stærkt ønske fra EU-Parlamentet at inkludere skibsfarten i kvotesystemet fra 2023 i tilfælde af utilstrækkelige fremskridt i IMO’s eget arbejde med sin CO2-strategi.
Det har hele tiden været en prioritet for Danske Rederier at få rettet op på EU-Parlamentets krav om EU-enegang i forhold til forhandlingerne i IMO.
Med den nye aftale har Danske Rederier fået sit ønske opfyldt. Den nye aftale giver IMO ansvaret til at komme med en ambitiøs aftale i 2023. Først herefter vil EU skulle sætte ind, hvis der ikke sket er tilstrækkelige fremskridt.
- Vi er meget tilfredse med, at de to processer nu er tilpasset hinanden i stedet for, at EU skulle kortslutte det igangværende IMO-arbejde. Vi vil gerne kvittere for, at EU her har fundet den rette linjeføring, siger Casper Andersen, der er EU-chef i Danske Rederier.
EU-Parlamentet har gennem længere tid været utilfreds med tempoet og ambitionerne i IMO-forhandlingerne og presser derfor løbende på ved at foreslå egne initiativer.
- Presset er nu på IMO til at levere en ambitiøs strategi, men nu har IMO-landene fået tiden til det, siger Casper Andersen.
EU-Parlamentet har gennem længere tid været utilfreds med tempoet og ambitionerne i IMO-forhandlingerne og presser derfor løbende på ved at foreslå egne initiativer.
- Presset er nu på IMO til at levere en ambitiøs strategi, men nu har IMO-landene fået tiden til det, siger Casper Andersen.
Datoer for IMO’s arbejde med en global klimastrategi:
- April 2018: Vedtagelse af en indledende strategi for omfattende emissionsreduktioner fra skibe. Herunder fastlæggelse af ambitionsniveauer og korte, mellemlange og langsigtede tiltag
- Forår 2023: Vedtagelse af en revideret strategi
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Klimareguleringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |