Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TRANSPORTORGANISATION OM DANSK-SVENSK INDSKUD I POSTNORD:

Det løser ingen problemer på den lange bane

Mandag 23. oktober 2017 kl: 12:05
Af: Redaktionen

Den aftale, som den danske og svenske stat indgik fredag om at tilføre den fælles postkoncern, PostNord, 2,2 milliarder svenske kroner, bliver kritiseret for at være en kortsigtet løsning

Transportorganisationen ITD, der organiserer omkring 800 virksomheder på transportområdet, mener, at PostNord går i direkte og unfair konkurrence mod private danske transport- og logistikvirksomheder - med statstilskud


For ITD har det været afgørende, at aftalen sikrer, at den del af PostNords forretning, der direkte konkurrerer med private transport- og logistikvirksomheder, afvikles så hurtigt som muligt. Men det ønske får ITD ikke opfyldt med fredagens aftale.


Karen Roiy, der er public affairs chef hos ITD, kalder aftalen for “en hovsaløsning, som på ingen måde er fremtidssikret. Man har villet redde stumperne af PostNord her og nu, og man forholder sig ikke realistisk til PostNords fremtidige forretningsmodel”.


Hun peger videre på, at VLAK-Regeringen siger, at statsejede virksomheder ikke skal udkonkurrere private virksomheder. 


- Nu giver de los for, at PostNord med skattekroner i ryggen fortsat kan gå i direkte konkurrence med danske transport- og logistikvirksomheder, siger Karen Roiy.


ITD havde som minimum forventet, at VLAK-Regeringen i sit udspil ville have klargjort udsigten til en fremtidig privatisering, når det er åbenlyst, at der ikke er et fremtidigt forretningsgrundlag for en statsejet PostNord-virksomhed.


- Udspillet kan tolkes som, at staten nu gør PostNord salgsklar. En salgsmodning med en efterfølgende privatisering vil dog tage årevis at gennemføre, og i de år kan vi risikere, at mange private aktører må dreje nøglen om som følge af konkurrenceudsættelsen fra PostNord. En statslig aktør har intet at gøre på det private pakke- og stykgodsmarked. Derfor vil vi fortsat arbejde på en hurtig afvikling af PostNord som statsejet selskab. Vi er stærkt utilfredse med, at PostNord nu har fået en blåstempling for deres planer om at blive Nordens største logistikudbyder, siger Karen Roiy.


ITD vil kulegrave finansieringsplanerne for at sikre, at de mange millioner kroner ikke skydes ind i aktiviteter, der udkonkurrerer private virksomheder. ITD er i dialog med egne advokater om at undersøge, hvorvidt der er tale om en ulovlig statsstøttesag.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst