Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
EU-PARLAMENTETS BESKÆFTIGELSESUDVALG:

Transportbranchen skal fortsat være en del af udstationeringsdirektivet.

Tirsdag 17. oktober 2017 kl: 07:40
Share  


Af: Redaktionen

Mandag aften stemte et stort flertal i EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg for en revision af udstationeringsdirektivet, som fastsætter reglerne for løn- og arbejdsvilkår for udstationerede arbejdstagere. Som en central del af afstemningen udvalget tage stilling til, om reglerne for udstationerede også skulle gælde for transportbranchen

I det oprindelige udstationeringsdirektiv fra 1996 er transportbranchen omfattet af udstationeringsdirektivet. Det er den også i EU-Kommissionens forslag til revisionen. Men helt op til afstemningen mandag kom en række ændringsforslag på bordet, der forsøgte at få transportbranchen helt ud af direktivet. Forslagene endte med at blive stemt ned til stor lettelse for det socialdemokratiske medlem af EU-Parlamentets beskæftigelsesudvalg Ole Christensen.


- Det er helt afgørende, at transportbranchen er omfattet af udstationeringsdirektivet, hvis vi skal have en chance for at komme den sociale dumping og medfølgende unfair konkurrence til livs. Var afstemningen gået den anden vej var transportbranchen blevet det rene vilde vesten, hvor ingen regler ville gælde. Det havde været døden for mange danske vognmænd, siger Ole Christensen.


Han peger på, at de sociale forhold i vejtransportbranchen i det hele taget er højt oppe på den politiske dagsorden i Bruxelles. I foråret præsenterede EU-Kommissionen sin vejpakke, der skal udstikke fremtidens regler for vejtransporten i EU, og i dette efterår skal EU-Parlamentet behandle vejpakkens mange forslag.
 

- Man kan sige, at første slag er vundet, og nu skal vi tage det momentum med over i arbejdet med vejpakken. Der er hårdt brug for stærkere regler for transportbranchen, siger Ole Christensen og fortsætter:

- Vi er ikke i mål endnu. Og modstanden mod at få vejtransport med i udstationeringsdirektivet viser, at det kan blive en hård kamp. Der er både modstand fra andre sider af det politiske landskab, og så er der også en geografisk konflikt, hvor vi er pressede af lande med lavere lønninger end vores.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Den servicerede bil holder i den grønne zone
- DI Transport kommenterer havenudvikling som en afvikling
- Pakkedistributør er parat til årets travleste tid
- 69-årig man er sigtet for indsmugling af hash og amfetamin
- Slageri-koncern stiller krav til sine transportører
- Danish Crown’s initiativ kan ikke stå alene
- Scania indfører en ny zone
- Politiet var i aktion mod social dumping i Greve
- Færgerederi på Øresund skifter navn
- Transportvirksomhed udvider samme-dags koncept på tværs af Øresund
- Lønudviklingen aftager en smule
- Scania’s transportlaboratorium vil køre fossiltfrit

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst