Nordens største havn fastholder priserne
Torsdag 12. oktober 2017 kl: 11:20
Af: Jesper ChristensenGöteborgs Hamn, der er nordens største havn, fastholder for tredje år i træk priserne. Dermed kommer de i 2018 til at ligge på samme niveau som i 2015
Havnetaksterne i Göteborg, der er baseret på fartøjernes bruttovægt og type, finansierer eksempelvis vedligeholdelse af havneanlæggene, trafikinformation og sikkerhed.
Göteborgs Hamns administrerende direktør, Magnus Kårestedt fremfører, at taksterne holdes i ro for at styrke erhvervslivets, søfartens og havnens udvikling.
- Samtidig vil vi gøre vort til at bremse en udvikling, som går mod øgede logistik-omkostninger for svensk erhvervsliv, siger han.
Taksterne har kunnet fastholdes på 2015-niveau på grund af en god omkostningsstyring. Magnus Kårestedt håber, at andre virksomheder i logistikkæden vil se deres omkostninger i gennem på samme måde.
- Vi må alle hjælpes ad og tage ansvar for at svensk industris logitisk er omkostningseffektiv. Det er afgørende for konkurrenceevnen, siger han.
Grøn søtransport bliver belønnet
I en årrække har Göteborgs Hamn belønnet skibe, der ligger på et højt miljøniveau, med rabat på havnetaksterne. Rabatten bliver givet på baggrund af to anerkendte index og bliver i dag givet til omkring en tredjedel af skibene, der anløber havnen i Göteborg. Derudover får skibe, der overgår til flydende naturgas - LNG - yderligere rabat.
- I løbet af 2018 forventer vi os en stor øgning af LNG-anløb i havnen og dermed en større udnyttelse af vores LNG-rabat. Det er godt at se, at der sker en omstilling, og vi hilser LNG-skibe velkommen til havnen med 20 procent rabat på hvert anløb, siger Magnus Kårestedt.
Göteborgs Hamn har som noget nyt i år besluttet at forlænge rabat-perioden for krydstogtskibe til også at omfatte december. Håbet er, at det vil føre til flere krydstogtanløb i december ti gavn for julehandlen i Göteborg.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |