Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
ENERGILEVERANDØR TIL EL-BILER:

Danmark ender som bilkirkegård for gamle benzin og diselbiler

Torsdag 21. september 2017 kl: 22:33
Af: Redaktionen

Når VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti taler om miljørigtige biler, er det benzin og dieselbiler, der kører lidt længere på literen end gamle benzin og dieselbiler. Torsdag aften blev parterne enige om at ændre registreringsafgiften for benzin og dieselbiler, sådan at de bliver billigere at købe. Det er nu tredje gang i regeringsperioden, at man gør konventionelle biler billigere samtidig med, at man har gjort elbiler dyrere - og siden har indført en midlertidig nedsættelse for et begrænset antal elbiler

Administrerende direktør Casper Kirketerp-Møller i Claver, der leverer energi til el-biler, fremhæver, at når VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti taler om miljøvenlige biler er det ikke elbiler. Det er benzin og dieselbiler, der sviner lidt mindre end gamle benzin og dieselbiler - og det er så dem, VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti vil fremme i Danmark med den nye aftale.


- Den nye aftale om bilafgifter sender et klart signal til danskere om hvilke biler, Regeringen mener, man skal købe. Nemlig konventionelle biler der udleder skadelige og kræftfremkaldende partikler, er kilde til støjgener og som resten af verden kæmper for at blive fri af. Og det selvom der er et alternativ. Nemlig Elbiler, siger CEO i Clever, Casper Kirketerp-Møller, der forklarer følgende:


En bil er i gennemsnit på vejene i 16 år. Så de billigere fossile biler danskerne nu får adgang til, vil udlede skadelige partikler til langt efter 2030. I mange af vores europæiske nabolande arbejder man for at forbyde salg af diesel og benzinbiler. I Tyskland og Østrig er der stillet forslag herom, i Skotland og Norge må der ikke produceres benzin og dieselbiler fra år 2030. Og fra næste år vil der i Stuttgart lejlighedsvist være forbud mod indkørsel af dieselbiler, ligesom vi allerede har set i flere storbyer det forgange år, som for eksempel Paris og Oslo, når smogniveauet er for højt. Den globale CO2-udledning er steget med 50 procent siden 1990, og transporten står for en tredjedel af vores samlede udledning. Så det er med rette, at der skal gøres noget.

Elbiler vil kunne dække de fleste danskeres daglige transportbehov. De har ingen udstødningsrør, og kører de på vedvarende energi er CO2 udledningen lig med nul. Danmark har investeret massivt i vindmølleteknologien med stor succes. Den samme succes kan man føre over på omstillingen af transporten, hvis man tør gå foran - og samtidig gøre vindmøllestrømmen mere værd, når den også kan bruges til transport.

Og man har alle muligheder for at gå foran i Danmark, hvis man vil.

Vi har et forældet registreringsafgiftssystem. Det synes der at være enighed om, og også om, at det er svært at lave en stor omlægning. Men med elbiler starter man forfra. Så hvorfor ikke lave en teknisk afgift for elbiler, som er opdateret til at rumme fremtidens teknologi, og så lade fossile biler blive i det gamle system, som man på sigt udfases. Når transporten er omstillet til elbiler, vil man sidde tilbage med det system, man ønsker sig, og en ren bilpark. Man kan indrette systemet, sådan at det kan justeres i takt med udrulningen, og man dermed kan styre provenuindtjeningen.

Bilmærker som Volvo og Jaguar vil kun producere biler med el fra hhv. 2019 og 2020 og stort set alle store bilfabrikanter melder om mange nye modeller på el indenfor en overskuelig årrække.

Det betyder, at omstillingen i Europa kommer uanset hvad. Teknologiskiftet vil ske der, hvor man ønsker det mest, da produktet er det samme. Det er allerede startet.

I dag sender bilproducenterne elbilerne til Norge og går udenom Danmark, da vi har nogle af de ringeste rammevilkår for elbiler. Danmark bliver dermed nogle af de sidste, der skifter til denne nye teknologi, og vi bliver derfor importland for den gamle teknologi for andre lande i Europa. Så i stedet for at være foregangsland med vindmøllestrøm i tanken, risikerer vi at ende som bilkirkegård for resten af Europa, hvis ikke der ændres kurs.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst