Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
NT GØR STATUS PÅ DEN NORDJYSKE TOGDRIFT:

- Det er gået som forventet

Mandag 25. september 2017 kl: 12:00
Af: Redaktionen

Godt og vel halvanden måned efter, at Nordjyllands Trafikselskab og Nordjyske Jernbaner overtog den regionale togdrift, er det tid til at gøre status. Trods startvanskeligheder og en høj rejseaktivitet er de to selskaber ved at have fundet sig til rette på de regionale baner. Hidtil har Nordjyske Jernbaner - trods navnet - stort set måtte nøjes med at betjene passagererne på sine egne jernbaner mellem Hjørring og Hirtshals plus banen mellem Frederikshavn og Skagen

Men fra søndag 6. august har det været Region Nordjylland, Nordjyllands Trafikselskab (NT) og Nordjyske Jernbaner der officielt har stået for den regionale togdrift, som er blevet overtaget fra DSB på strækningen mellem Skørping og Frederikshavn. Overtagelsen har betydet en markant stigende aktiviteter for både NT og Nordjyske Jernbaner, hvor sidstnævnte har fået tredoblet passagertallet.


Begge selskaber har på ganske kort tid gennemgået en voldsom udvikling. Søndag 6. august i år var kulminationen på to års forberedelse, som blev sat i gang kort efter, at aftalen mellem Region Nordjylland og Transportministeriet blev indgået. 


- Vi har taget en kæmpe opgave på os, som vi vidste ville give udfordringer, der ikke måtte undervurderes. Det er dog meget naturligt, at organisationen og medarbejderne skal tilpasse sig den nye virkelighed - og det synes jeg, vi har gjort utrolig hurtigt, siger Peter Hvilshøj, administrerende direktør ved Nordjyske Jernbaner, der heller ikke ligger skjul på, at opstarten har været en krævende proces.


- Jeg er meget stolt af vores medarbejdere og deres måde at håndtere denne enorme forandring på. Vi har alle løbet stærkt på det sidste, men det er min oplevelse, at organisationen er rykket tættere sammen og har lært en masse i denne periode. De nye rutiner er med andre ord ved at indfinde sig, siger han videre.


Fejl er uundgåelige
Peter Hvilshøj lægger dog ikke skjul på, at Nordjyske Jernbaner også har oplevet nogle startvanskeligheder. Midt i august indtraf der en fejl i myldretiden på et af Nordjyske Jernbaners nye blå togs luftslanger, der udgør en del af togets affjedringssystem. En mindre driftssag, som dog fyldte meget.


- Det ville jo næsten være for godt til at være sandt, hvis der ikke skulle indfinde sig en lille fejl på et af vores nye tog. At fejlen så lige skulle opstå i myldretiden var til gengæld sort uheld. Vi var efterfølgende bekymrede for, om fejlen ville opstå på flere togsæt. Den bekymring blev heldigvis gjort til skamme, og det viste sig at være ét isoleret problem med én luftslange. Hele processen blev håndteret på rekordtid - og her skal der selvfølgelig også lyde en stor ros til producenten Alstom, der hurtigt leverede de nødvendige værktøjer og reservedele, siger Peter Hvilshøj.


Udfordringerne er velkendte
Mette Henriksen, der er chef for kunder og salg ved NT, peger på, at de mange generelle udfordringer, som var velkendte længe før den nordjyske overtagelse, har præget opstarten for NT og Nordjyske Jernbaner:


- Vi har efter bedste evne forsøgt at forberede vores kunder på de mange udfordringer, der lå ude i fremtiden. Her tænker jeg især på etableringen af det nye signalsystem og den generelle vedligehold af jernbanerne, som Banedanmark varetager. Det er jo faktorer, der er ude af vores hænder, men som alligevel skaber gener for vores kunder, da de jo i perioder må tage til takke med togbusser, siger Mette Henriksen.


Udsigten til spærringer på grund af det nye signalsystem samt vedligehold af jernbanenettet i Nordjylland er da heller ikke slut endnu. Særligt i den sidste halvdel af september vil togrejsende kunne opleve gener, da Banedanmark har planlagt 16 aftenspærringer i tidsrummet 22.00 - 04.00. Dermed må NT og Nordjyske Jernbaner aflyse en række sene afgange - noget som sidstnævnte ikke har været nødsaget til at gøre tidligere.


- Både vi og Nordjyske Jernbaner er i løbende dialog med Banedanmark om at finde løsninger, der mindsker generne for vores kunder så meget som muligt. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at kundernes behov er vores topprioritet. Vi er heldigvis også lykkedes med at få konverteret en del weekendspærringer til aften- og natspærringer, så færrest mulige kunder bliver ramt, siger Mette Henriksen.


Høj rejseaktivitet 
Trods grundig forberedelse og en stor ydmyghed overfor opgavens størrelse har NT og Nordjyske Jernbaner alligevel ikke kunne forudse, at deres overtagelse af togdriften i Nordjylland ville få så mange til at benytte tog nærmest fra dag ét. Rejseaktiviteten har nemlig vist sig at være meget høj. En positiv overraskelse, der nu kaster positivt nyt af sig.


- Overordnet set er vi kommet rigtig godt fra start, og det er faktisk gået bedre end forventet. Vi fik bestilt 13 splinternye tog, der alle blev leveret inden for aftalt tid. Derefter gik vi planmæssigt i gang med at ansætte og uddanne lokofører til vores nye tog. Den høje rejseaktivitet kalder på en større grad af robusthed. Det kommer konkret til at betyde, at vi nu har startet en søgning efter fem nye lokoførere og fire nye lokofører-elever, siger Peter Hvilshøj.


Nordjyske Jernbaner transporterer i omegnen af 3.000 togpassager hver eneste morgen, mens NT dagligt håndterer omkring 100.000 påstigninger på busserne. Det løber op i cirka tre millioner togpassagerer samt mere end 30 millioner buskunder på årsbasis.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
- Lokal togoperatør justerer køreplaner og togenes længde
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lufthavn på Djursland får vinterafgange til skiområdet i Sverige og Norge
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 30-årig mand blev varetægtsfængslet i fire uger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst