Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Fakta om svovludledning fra skibsfart

Mandag 18. september 2017 kl: 10:04
Af: Redaktionen

En sniffer på Storebæltsbroen har siden sommeren 2015 overvåget skibes svovludledning. I den første tid var sniffer-teknologien også monteret på et fly, der overvågede de danske farvande, mens den mobile overvågning for nylig er skiftet til en helikopter, der har en sniffer påmonteret og kan lægge sig over skibes skorstene og måle svovlindholdet

  • Når en sniffer opfanger, at et skib udleder for meget svovl, får Miljøstyrelsen besked om det og kan – hvis skibet er på vej til en dansk havn – bede Søfartsstyrelsen gå om bord og tage en olieprøve fra skibets brændstof. Olieprøven kan bevise, om svovlindholdet er forhøjet. Hvis skibet er på vej til en udenlandsk havn, sender Miljøstyrelsen et varsel til rette myndighed om, at der kan være grund til at holde øje med skibet. Siden 1. januar 2015 har skibe, som sejler i Nordsøen, Østersøen eller i farvandene omkring Nordamerika, skullet bruge brændstof, som højst indeholder 0,1 procent svovl - med mindre skibet anvender en ren eller en rense-teknologi, som for eksempel en ’scrubber’ eller flydende naturgas (LNG). Det er et reduktionskrav på 90 procent i forhold til de tidligere regler
  • Svovlindholdet i luften over Danmark er sidenhen faldet med over 50 sammenlignet med tidligere år. Det tyder på, at langt de fleste skibe, som sejler i danske farvande, overholder reglerne, og at håndhævelsen virker
  • Søfartsstyrelsen udtager årligt cirka 150 olieprøver på skibe, der anløber danske havne. Hvis en olieprøve viser for højt svovlindhold, melder Miljøstyrelsen som udgangspunkt skibet til politiet
  • Miljøstyrelsen har, siden de skærpede regler trådte i kraft, politianmeldt 19 skibe på baggrund af udtagne olieprøver, der har vist for højt indhold af svovl. Indtil nu har det ført til to bøder på henholdsvis 375.000 kroner for en større overtrædelse og 30.000 kroner for en mindre overtrædelse. 
  • I oktober 2016 vedtog medlemslandene i FN’s søfartsorganisation IMO, at også verdens øvrige farvande skal omfattes af skærpede svovlkrav. IMO besluttede, at skibes brændstof fra 2020 højst må indeholde 0,5 procent svovl mod 3,5 procent i dag, med mindre skibet anvender ren teknologi




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst