Klik venligst



  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
UNDERSØGELSE:

Danskerne ved ikke, hvor trafikken er farligst

Tirsdag 12. september 2017 kl: 23:10
Share  


Af: Redaktionen

Danske bilister føler en falsk tryghed på landets farligste vejstrækninger, landevejene. Halvdelen af bilisterne ved ganske enkelt ikke, at det er her, langt de fleste dødsulykker sker. Det viser en undersøgelse af trafikkulturen i Danmark, som sælgernes fagforening Business Danmark har fået Epinion til at gennemføre


Undersøgelsen viser, at danskernes opfattelse af, hvor det er farligst at køre bil, ikke stemmer overens med de faktiske uheld ude på vejene. 50 procent af danske bilister ved ikke, hvor antallet af dræbte i trafikken er højest. Nemlig landevejene, hvor tre ud af fire dødsulykker sker. 


- Der er behov for langt mere oplysning på området. For når vi ikke ved, hvor risikoen for trafikulykker er størst, kan vi heller ikke tilpasse vores adfærd. For eksempel ved at være en tand ekstra opmærksom, tage toppen af farten eller søge hen på de sikrere veje, siger Lars Bundgaard, der er formand for Business Danmarks trafikudvalg.


- Vores undersøgelse påpeger et tryghedsparadoks. Vi ved godt, motorvejene er blandt de allermest sikre. Alligevel gør vores instinktive frygt for fart os mere utrygge på motorvejene end på landevejene. Det kan i sidste ende få bilister til at søge ud på de langt farligere landeveje, siger han videre.

 
Selvom 50 procent korrekt angiver landevejene, som de farligste, så er det ifølge Business Danmark ikke godt nok, når den anden halvdel af bilisterne peger på alt fra motorveje til den tætte bytrafik.

 
- Det skal der gøres noget konkret ved. En måde at genvinde respekten for hastighedsgrænserne på er at indføre variable hastighedsgrænser på alle landeveje, så den tilladte hastighed direkte afspejler, hvor sikker eller usikker den enkelte strækning er, siger Lars Bundgaard, der hilser VLAK-Regeringens planer i det kommende finanslovsudspil om at hæve fartgrænsen på udvalgte landeveje og motorveje velkommen, så længe der er fokus på sikkerheden.
 

FDM: Der mangler viden
I Business Danmarks undersøgelse af trafikkulturen svarer 17 procent af respondenterne, at de kun i meget eller lav grad føler sig sikre, når de færdes på motorvejene, hvor man må køre 130 km/t. Mens 12 procent svarer, at de i meget eller lav grad føler sig sikre på landevejene. Især kvinderne er utrygge på motorvejene.
 

Hos bilistorganisationen FDM bakker man om Business Danmarks opfordring til mere fokus på sikkerhed på landevejene:

 
- Det er selvsagt problematisk, at en relativt stor andel af bilisterne ikke ved, hvilke veje, der er farligst at køre på. Det har betydning for vores adfærd som bilister. Motorvejene er de sikreste veje vi har, i modsætning til landevejene, der klart er de farligste. Denne risiko bør afspejles i både kontrol- og oplysningsindsatsen i forhold til trafiksikkerheden, siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM.


- Det er afgørende for trafiksikkerheden, at vejen er i god stand. Både i forhold til asfalten og afstribningen, men også moderne og effektive autoværn og sikring af faste genstande langs vejen er afgørende. Igennem en årrække har især kommunevejene været forsømt, og der er et stort vedligeholdelsesefterslæb på de kommunale veje. Endelig er det afgørende for respekten for fartgrænserne, at den tilladte hastighed tilpasses den konkrete risiko på en vejstrækning. Der bør derfor i højere grad indføres differentierede hastighedsgrænser på vejene, siger han videre.

 
Fakta fra undersøgelsen:
50 procent af danske bilister vurderer forkert, når de skal angive den vejtype, hvor der sker flest dødsfald i trafikken.

Fordeling af svar:
  • Veje i byer: 20 procent
  • Landeveje: 50 procent
  • Motortrafikveje: 4 procent
  • Motorveje: 12 procent
  • Ved ikke: 15 procent
17 procent af bilisterne føler sig i meget lav grad eller i lav grad sikker på motorvejene med en fartgrænse på 130 km/t, 14 procent på motorveje med 110 km/t, 12 procent på landevejene og 9 procent i almindelig bytrafik
72 procent af alle dødsulykker i trafikken har ifølge Vejdirektoratets seneste opgørelse fra 2015 fundet sted på almindelige landeveje til forskel for 8,9 procent på motorveje
 
Om undersøgelsen
Data er indsamlet på Epinions Danmarkspanel. Der er i alt gennemført 1.004 svar med danskere i alderen 18-75 år, i perioden 14. marts og 21. marts 2017. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning




Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus skal være en bedre by
- Flere takstnedsættelser på Storebælt stopper ikke trængslen
- VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti har justeret broaftalen
- Lavere takster på Storebælt skævvrider landet
- Gardintraileren skal bruges til transport af genbrugsmaterialer
- Dieselolien bliver dyrere
- Aftale om bekæmpelse af sort arbejde skal suppleres med andre håndtag
- Folketingets partier er enige om nye tiltag mod sort arbejde
- Stillads-bilen er opbygget med kran
- International kurervirksomhed justerer priserne for 2018
- Chaufførerne gør deres bedste - men er ofte i tvivl
- Kontrol af tunge køretøjer viste flere overtrædelser

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst