Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Svenske hybridbusser skal betjene borgerne i tysk by

Fredag 8. september 2017 kl: 11:30
Share  


Af: Redaktionen

Den tyske by Göttingen, der har omkring 120.000 indbyggere og ligger i delstaten Niedersachsen, skal snart lægger asfalt og brosten til tre hybridbusser, som Volvo Busser skal levere til næste forår


Svenske hybridbusser skal betjene borgerne i tysk by
Det er Göttinger Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB) i den tyske universitetsby i Tyskland, der har bestilt tre Volvo Electric Hybrid hos Volvo Busser.


Den tyske bys satsning på elektrificerede busser er en del af byens langsigtede ambitioner om at omstille den kollektive trafik i en mere grøn og bæredygtig retning.


Göttingen har i dag 19 buslinier, hvor de fleste kører gennem den velbevarede bymidte fra middelalderen. Det er på to af disse linier - 41 og 42 - som de nye hybridbusser fra Volvo Busser skal køre på.


I forbindelse med ordren oplyser Volvo Busser, at Volvo Electric Hybrid kan køre syv kilometer alene på batteridrift, hvilket betyder en meget tyst og helt udslipsfri kørsel i byen. Syv kilometer alene på batterierne svarer til omkring 70 procent af den gennemsnitlige længde af bybuslinier i Europa. Opladningen af bussernes batterier sker på mellem tre og fire minutter ved liniernes fælles endestation. 


Om natten bliver busserne langtidsopladet. Elhybridbusserne er også udrustet med en mindre dieselmotor, der er tilsluttet en generator, som kan oplade batterierne. Dermed kan bussernes rækkevidde øges, så de bliver mere fleksible.


Ud over de tre  hybridbusser omfatter ordren også Volvo’s system til overvågning af batterierne. Ladestationerne, der skal leveres af ABB, er baseret på det åbne system - OppCharge - som følger brancheorganisationen ACEA’s anbefalinger om hurtigopladning.


Om Volvo 7900 Electric Hybrid


  • Bussen kører på el i cirka 70 procent af tiden
  • Elhybridbussen er udslipsfri og støjsvag, når den kører på el
  • Energiforbruget er 60 procent lavere sammenlignet med en tilsvarede dieselbus
  • CO2-udslippet er mellem 75 og 90 procent lavere afhængigt af valg af brændstof
  • Elhybridbussen er udrustet med en elmotor, batterier og en mindre dieselmotor
  • Batterierne hurtiglades ved endestationerne på mellem tre og fire minutter.

Volvo Busser’s program af elektrificerede busser omfatter også hybridbussar og helt eldrivne busser. Totalt har Volvo Busser ind til nu solgt over 3.500 elektrificede busser til kunder over hele Verden.






Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Første forsøg med selvkørende bus er på vej
- Personbil blev efterladt på skinnerne - og ramt af toget
- Benzinen falder i pris
- Buspassagerer oplever servicen som bedre
- Gas til tung og tungere transport var i fokus i København
- EU vil åbne markedet for indenlands fjernbustrafik
- Visa udvikler betalingssystem til kollektiv trafik
- EU-politikere overvejer en promillegrænse på 0,0 for nye bilister
- 112.000 virksomheder har fravalgt revision
- Sydtrafiks Flextrafik-kunder er meget tilfredse
- Politisk flertal bakker stadig op om nyt signal-system til jernbanen
- Fjernbusmarkedet bliver ved med at vokse

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst