Klik venligst



  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Højere hastigheder skal bringe billister hurtigere sammen

Mandag 21. august 2017 kl: 12:11
Share  


Af: Redaktionen

VLAK-Regeringen vil afsætte penge til at hæve hastighedsgrænsen på udvalgte landeveje og motorveje, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt. Målet er at fremme mobiliteten på vejene. - Vi sikrer en bedre mobilitet ved at sætte hastighedsgrænsen op på strækninger, hvor Vejdirektoratet som vejmyndighed anbefaler, at det kan gøres på en forsvarlig måde. Det vil kunne forbedre vilkårene for samfundets vækst, når den enkelte bilist oplever, at tiden kan bruges andre steder end på vejene - eksempelvis hos familien, vennerne eller på arbejdet, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA)

VLAK-Regeringen vil i forbindelse med i sit udspil til Finansloven for 2018, som offentliggøres i slutningen af august, foreslå at øge hastighedsgrænsen på udvalgte landeveje fra 80 km/t til 90 km/t og til 130 km/tpå udvalgte motorveje. Regeringen peger på, at Vejdirektoratet vurderer, at hastigheden kan sættes op på de udvalgte veje, uden det går på kompromis med trafiksikkerheden.


- Hastighedsgrænserne skal give mening for den enkelte bilist. Hastigheder, der virker logiske, og som er forsvarlige for trafiksikkerheden, er nemmere for bilisterne at overholde end hastighedsgrænser, der virker ulogiske, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), som betegner VLAK-Regeringens forslag som et godt udspil til, hvordan man på en trafiksikkerhedsmæssig forsvarlig måde kan sætte hastighedsgrænsen op på strækninger, hvor de faktiske forhold tillader det.


Ole Birk Olesen henviser til vigtigheden af, at højere hastigheder bliver kombineret med forbedringer af trafiksikkerheden på strækningerne, og at vejene er egnet til de øgede hastighedsgrænser.


Med forslaget afsættes i alt 93,6 mio. kr. Disse midler skal bl.a. anvendes til at opsætte autoværn, fjerne faste genstande og etablere rumleriller ind mod midterrabatten på de udvalgte motorveje og landeveje, så det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænserne.


Med udspillet følger regeringen op på sit regeringsgrundlag og på et fælles beslutningsforslag fra V, K, LA og DF, som blev formuleret før folketingsvalget i 2015. 


På baggrund af VLAK-Regeringens grund undersøger Vejdirektoratet desuden anvendelse af en lokal hastighedsbegrænsning på 120 km/t i stedet for de nuværende 110 km/t på motorvejsstrækninger, der tidligere er vurderet uegnet til 130 km/t.




Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus skal være en bedre by
- Flere takstnedsættelser på Storebælt stopper ikke trængslen
- VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti har justeret broaftalen
- Lavere takster på Storebælt skævvrider landet
- Gardintraileren skal bruges til transport af genbrugsmaterialer
- Dieselolien bliver dyrere
- Aftale om bekæmpelse af sort arbejde skal suppleres med andre håndtag
- Folketingets partier er enige om nye tiltag mod sort arbejde
- Stillads-bilen er opbygget med kran
- International kurervirksomhed justerer priserne for 2018
- Chaufførerne gør deres bedste - men er ofte i tvivl
- Kontrol af tunge køretøjer viste flere overtrædelser

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst