Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU-Kommissionen melder ud om ophugning af skibe i EU

Tirsdag 15. august 2017 kl: 15:41
Af: Redaktionen

EU-Kommissionen har offentliggjort sin længe ventede holdning til muligheden for at indføre en finansiel mekanisme, der skal sikre, at flere skibe fremover hugges op på EU-godkendte faciliteter. Danske Rederier, der er modstander af en finansieringsmodel, deler EU-Kommissionens egen konklusion - at man bør se effekterne af EU's egen ophugningsforordning, før man overvejer nye tiltag

Ifølge rapporten vil EU-Kommissionen vil ikke forpligte sig til en ny ophugningslicens. EU-Kommissionen peger på, at der fortsat er stor uklarhed om, hvordan en licens vil kunne fungere.


Ifølge interesseorganisationen Danske Rederier vil en ophugningslicens betyde, at ethvert skib uanset flag er forpligtet til at købe en licens, hvis det vil anløbe i en europæisk havn. For at få licensen skal rederiet indbetale et beløb, som følger skibet i hele dets levetid. Beløbet knyttes til skibet, og beløbet udbetales kun, hvis ophugningen sker på et EU-godkendt værft. Hvis det ikke sker, mister skibsejeren det indbetalte beløb.


Danske Rederier ser store praktiske udfordringer og mange løse ender ved den praktiske omsætning af licensidéen. Især udregningen af omkostningsgabet mellem ophugning på et EU-godkendt ophugningsværft og et ikke-godkendt værft, når skibet skal hugges op 10-15 år ud i fremtiden, er ifølge organisationen problematisk. 


- EU-Kommissionen lægger op til, at det netop er differencen, der afgør størrelsen på licenspræmien. Hvad sker der, når skibet bliver solgt og hvem sikrer, at skibets markedsværdi ikke forringes i forhold til skibe, der ikke er licensomfattet og dermed billigere at købe, siger Casper Andersen, der er EU-chef i Danske Rederier.


Danske Rederier er bekymret for en modreaktion fra tredjelande, da også skibe, der ikke har et europæisk flag rammes, så snart de anløber en havn i EU. Der skete eksempelvis, da EU forsøgte at inkludere international luftfart ind i EU’s kvotehandelssystem.


- Vi kan kun se for os, at tredjelandes rederier - med opbakning fra deres flagnationer - vil nægte at oprette og indbetale til en ophugningslicens. Det vil være stærkt konkurrenceforvridende for danske rederier, der har en tredjedel af alle sine anløb i europæiske havne, påpeger Casper Andersen.


Udvid hvidlisten og afvent effekterne
I rapporten vedgår EU-Kommissionen, at licensen har fordele sammenlignet med de andre beskrevne finansieringsmodeller, der har åbenlyse ulemper. EU-Kommissionen konkluderer dog samtidig, at der er behov for yderligere afklaring af, hvordan modellens vil virke.


Derudover foreslår EU-Kommissionen at se tiden an og først vurdere, om EU-listen over godkendte ophugningsfaciliteter virker efter hensigten, inden der foreslås ny lovgivning. EU-listen er endnu ikke trådt i kraft, hvilket sker senest ved udgangen af 2018. EU-Kommissionen forpligter sig dermed ikke til at fremsætte et lovforslag om en finansieringsmodel selv efter evaluering af lovgivningen.


- Vi støtter EU-Kommissionens vent-og-se tilgang, da listen først skal træde i kraft og have tid til at virke. Det er afgørende, at værfter, som har gjort væsentlige miljø- og sikkerhedsmæssige tiltag kommer med på listen - også selvom de geografisk ligger steder, som generelt er forbundet med uacceptable forhold. Vi skal sikre bedre ophugningsforhold her og nu - ikke først om mange år, når licensmodellen kan få effekt, siger Casper Andersen.


EU-Kommissionen har valgt ikke at lade rapporten medfølge af et lovgivningsforslag om en licens. Derfor er det centrale udestående stadig de igangværende inspektioner af de 22 værfter udenfor EU, der har søgt om optagelse på EU’s liste over godkendte værfter. EU-Kommissionen forventer at kunne afslutte behandlingen af ansøgningerne i år.


Interesserede kan hente EU-Kommissionens rapport ”The feasibility of a financial instrument that would facilitate safe and sound ship recycling” her:













Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst