Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Onlineshopping på tværs af grænserne bliver stadig mere populært i EU

Tirsdag 25. juli 2017 kl: 12:55
Af: Redaktionen

2017-udgaven af den løbende undersøgelse af forbrugervilkår viser, at flere og flere af EU's forbrugere handler online, og at deres tillid til e-handel er vokset, især med hensyn til at købe på nettet i andre EU-lande

Undersøgelsen viser også, at detailhandlerne stadig er tilbageholdende med at udvide deres onlineaktiviteter og fortsat har betænkeligheder ved at sælge online til forbrugere i andre EU-lande. Detailhandlernes bekymringerne handler først og fremmest om den øgede risiko for svig og manglende betaling i forbindelse med grænseoverskridende salg, forskellige skatteregler samt forskelle i den nationale aftaleret og reglerne om forbrugerbeskyttelse.


I forhold til sidste undersøgelse er forbrugervilkårene generelt blevet bedre, men der er stadig store forskelle hvad angår tillid, viden og beskyttelse mellem landene.


- Min prioritet er at øge forbrugernes og de mindre detailhandleres tillid til det digitale indre marked. Forbrugerne er i dag mere trygge, når de handler på nettet. Og vi har sikret dem en hurtig procedure til at få deres penge tilbage, hvis noget går galt, selv når de køber fra et andet land. Udfordringen er nu at tilskynde flere virksomheder til at reagere på denne voksende efterspørgsel, siger EU-Kommissær Věra Jourová.


Tilliden er vokset markant
Resultattavlen viser, at forbrugernes tillid til e-handel er steget drastisk. I løbet af ti år er andelen af europæere, som handler på nettet, næsten blevet fordoblet fra 29,7 procent i 2007 til 55 procent i 2017. 


Siden den sidste resultattavle er forbrugernes tillid øget med 12 procentpoint for køb fra detailhandlere, der er etableret i det samme land, og med 21 procentpoint for køb fra andre EU-medlemsstater.


Selv om der er sket store fremskridt, viser resultattavlen, at forbrugerne stadig støder på forhindringer, når de køber fra onlineforhandlere i andre EU-lande. For eksempel har 13 procent af respondenterne oplevet, at betalingen er blevet afvist, mens 10 procent har været udsat for, at varen ikke kunne leveres til deres land.


Kun 4 ud af 10 af de detailhandlerne, der i dag driver handel på nettet, overvejer at sælge både nationalt og på tværs af grænserne i det kommende år. De er stadig bekymrede for at sælge online i andre lande, især på grund af den øgede risiko for svig, forskelle i skattereglerne og den nationale aftaleret samt forskellige regler om forbrugerbeskyttelse.


EU-Kommissionen har på den baggrund fremsat forslag til en række mere moderne regler for digitale kontrakter for at harmonisere de aftaleretlige regler for onlinesalg af varer og fremme adgangen til digitalt indhold og onlinesalg i hele EU.


Kendskabet til forbrugerrettighederne er vokset - men er stadig begrænset
I forhold til 2015-udgaven af resultattavlen er forbrugerne mere bevidste om deres rettigheder. I gennemsnit er 13 procent af forbrugerne fuldt bevidste om deres grundlæggende rettigheder, hvilket er en stigning på 3,6 procentpoint siden 2014.


Forbrugervilkårene er imidlertid generelt bedre i de nordlige og vestlige EU-lande end i landene mod øst og syd.


For eksempel klager 94,5 procent af finnerne, når de oplever et problem, mens det samme kun er tilfældet for 55,6 procent af bulgarerne. Der er også store forskelle i antallet af forbrugere, der har været udsat for urimelig handelspraksis. I Kroatien er tallet 40,9 procent, mens det i Østrig kun er 3,4 procent.


For at løse problemerne er EU-Kommissionen ved at udarbejde et forslag til ajourføring af reglerne. Formålet er at sikre, at alle europæiske forbrugere er bevidste om deres rettigheder, og at disse rettigheder håndhæves korrekt i hele EU.


Detailhandlerne mangler viden om forbrugernes rettigheder
Resultattavlen for 2017 viser, at detailhandlernes kendskab til forbrugerlovgivningen ikke er blevet forbedret siden den foregående udgave. 53,5 procent af deres svar på spørgsmål om grundlæggende forbrugerrettigheder var korrekte. Her er der igen store forskelle fra land til land. Eksempelvis har 36,2 procent af de kroatiske detailhandlere kendskab til disse rettigheder, mens 62,3 procent af detailhandlerne i Tyskland har kendskab til rettighederne.


Klager skal kunne behandles hurtigere
Forbrugerne klager stadig mindre, og de, der gør det, er mere tilfredse med den måde, deres klager behandles på. Næsten en tredjedel af forbrugerne besluttede sig for ikke at klage, da der var tale om for små beløb (34,6 procent), eller fordi proceduren ville have varet for længe (32,5 procent).


På den baggrund forbedrede EU-Kommissionen tidligere på måneden småkravsproceduren, som nu gør det muligt for forbrugerne at benytte en forenklet elektronisk procedure for krav på op til 5.000 euro. EU-Kommissionen tilskynder også til udenretlige forlig ved hjælp af platformen til onlinetvistbilæggelse, som giver nem onlineadgang til alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med onlinetransaktioner.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst