Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Letbane-togene i Aarhus testkører flere gange

Mandag 24. juli 2017 kl: 13:57
Af: Redaktionen

Letbanetogene i Aarhus er ved at blande sig for alvor med den øvrige trafik. Antallet af testkørsler er øget og nye signalanlæg bliver taget i brug. Letbanen i Aarhus peger på, at flere testture på letbaneskinnerne kræver øget opmærksomhed fra alle trafikanter

Aarhus Letbane har siden maj testet teknikken i letbanetogene og infrastrukturen på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby. Torsdag 20. juli blev der taget hul på næste fase i forberedelserne til åbningen af indre strækning 23. september. Hvor arbejdet hidtil har handlet om at teste og tilpasse de tekniske systemer på letbanetog, spor, køreledningsanlæg og signaler, handler næste testfase om at øve brugen af det øvrige letbanesystem.


- Hele systemet skal afprøves. Vi skal teste om letbanetog, signalanlæg og øvrig infrastruktur fungerer som det skal, siger letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj. 


Dermed kommer Aarhus Letbane et skridt nærmere den endelige ibrugtagning af letbanesystemet. Intensiveringen af testkørslerne foregår over de kommende seks uger på alle hverdage mellem kl. 13.00 og 03.30. Planen er at indlede med tre afgange i timen og så langsomt øge frekvensen til seks afgange i timen. Testkørslerne skal blandt andet vise, hvordan samspillet med de nye signalanlæg fungerer.


- Frem til nu har vi kørt ganske forsigtigt gennem byen og haft testpersonale til at løbe foran letbanetogene for at sikre overkørslerne i vejkryds. Nu begynder vi at køre, som vi skal, når Letbanen sættes i drift. Det vil sige, at vi øger hastigheden og kører efter signalanlæggets anvisninger, siger Claus Rehfeld Moshøj. 


Trafikanter skal vænne sig til Letbanen 
Alle trafikanter kommer til at mærke, at Aarhus Letbane sætter både farten og frekvensen op. Letbanen er et nyt transportmiddel, der skal integreres i det aarhusianske trafikbillede - hvilket særligt i begyndelsen kan være en udfordring, der kan medføre farlige situationer. 


- Vi skal alle sammen lære at omgås letbanetogene. På trods af navnet vejer et letbanetog 50 ton, det kan ikke styre uden om forhindringer og bremselængden er lang. Til gengæld kører det hurtigt og er så lydsvagt, at det kan være svært at høre. Vi skal med andre ord vænne os af med uvaner som at køre over for gult, blive hængende i krydset ved venstresving eller løbe over vejen uden at se os for, hvis vi vil undgå konflikter med letbanetogene, siger letbane-direktøren.


Et godt råd: Overhold færdselsloven 
For at hjælpe trafikanterne med at vænne sig til Letbanen, har Aarhus Letbane sammen med Aarhus Kommune lanceret en sikkerhedskampagne. Skilte, foldere, plakater, informationsbreve og en video på Facebook skal hjælpe fodgængere, cyklister og bilister til at omgå byens nye trafikant så sikkert som muligt. 


- Det bedste råd er helt enkelt: Følg færdselsreglerne, så sker der ikke noget, siger Claus Rehfeld Moshøj i den forbindelse.


I forbindelse med intensiveringen af testkørslerne, vil Aarhus Letbane også udføre beredskabsøvelser med politi og brandvæsen for at være bedst muligt forberedt på eventuelle ulykker. 


Letbanens fem sikkerhedsråd
1. Respekter lyssignalerne – kører du over for gult eller rødt lys, risikerer du at komme i vejen for et letbanetog.
2. Benyt altid fodgængerfelterne, når du vil krydse letbanesporet.
3. Se dig for til begge sider, når du krydser letbanesporene - letbanetog kan
komme fra både højre og venstre.
4. Gå aldrig langs letbanesporene - et letbanetog er støjsvagt, let at overhøre og bredere end sporene.
5. Cyklister bør altid krydse letbanespor vinkelret - ellers kan cyklens hjul hænge fast i skinnerne.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mangel på mekanikere og reservedele påvirker togdriften i det sydlige Jylland
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Antallet af togrejser steg i årets første to måneder
- Passagerer tilbage til busser og tog er emnet på høring på Christiansborg
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Tur i pirattaxi på få kilometer kostede en del tusinde kroner
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rutesektor har fået ny næstformand
- 32 kilometer spor skal bane vejen for hurtigere tog på Lolland
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst