Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Den elektriske varebil kører på sprit

Onsdag 12. juli 2017 kl: 19:22
Af: Redaktionen

Den danske metanol brændselscelle-producent SerEnergy har lanceret en kommerciel brændselscelle-bil, der er baseret på et system, der kan omdanne metanol - træsprit - til en gas med højt brintindhold. Brinten bliver så “brændt af” i en brændselscelle, hvor energien bliver omformet til elektrisk energi, som så kan oplade bilens batterier og levere størm til bilens el-motor

Den elektriske varebil kører på sprit
Varmen fra processen kan bruges til at opvarmning i bilen og til at få processen til at køre mere effektivt. Ifølge SerEnergy kan det seneste metanolsystem give en elektrisk varebil - eksempelvis en Nissan e-NV200 - en kørselsrækkevidde på op til 800 km på en tankfuld metanol


SerEnergy startede for tre år siden udviklingen af ​​en brændselscelle-løsning til transportområdet. Første generation af RMFC-køretøjer var baseret på en Fiat 500-platform. Godt et års udviklingsarbejde har nu resulteret i lanceringen af ​​anden generationens RMFC-system til større køretøjer, der kan bruges som varebiler eller minibusser.


- Dette er et vigtigt skridt for os i at realisere vores vision - at fjerne forbrændingsmotoren fra jordens overflade. Markedet søger grønne alternativer til fossile brændstoffer, så vi ser et stort potentiale i denne type køretøjer både nationalt og internationalt, og vi er begejstrede over at se de første biler på vejen, siger Mads Friis Jensen, der er Chief Commercial Officer hos SerEnergy.


Positiv miljømæssig og økonomisk påvirkning
Udover at være miljøvenlig uden skadelige emissioner og en udstødning, der er lige så ren som luften omkring os, gavner systemet ifølge SerEnergy også den samlede kørselsøkonomi med en reduktion af brændstofprisen og ved at være mere end dobbelt så energieffektiv som benzin og diesel. Som deltagere i et metanol-infrastrukturprojekt har SerEnergy deltaget i udviklingen af ​​en metanoltankstation med en tankningsproces, der er meget lig den, man kender fra traditionel brændstof som benzin eller diesel.


Kombinationen af ​​batterier og metanol er ifølge SerEnergy en ideel kombination, hvor metanol giver rækkevidden og batterierne slår ind under opstart og ved accelerationer. Når de to teknologier supplerer hinanden, kan begge teknologier yde optimalt og derved reducere batteriets størrelse og brændselscellens kapacitet betydeligt, hvilket resulterer i et køretøj, der både er omkostnings- og energieffektivt.


Anden generations biler er på vej senere på sommeren
De første kommercielle biler skal indgå i det tyske "greenfuel-projekt”, hvor innogy, der er et af de førende energiselskaber i Europa, demonstrerer hele værdikæden for ​​metanol som et alternativt, flydende brændstof til traditionelle fossile brændstoffer. RMFC-systemet har gennemgået grundige test og er i mere end et år blevet testet på vejene, med gode resultater.


Teknisk set
Bilen kombinerer et brændselscelle-system, der udnytter energien i metanol, der er blevet opformet til en gas med højt brintindhold, med en batteripakke. I brændselscellen bliver metanolen omdannet til elektrisk energi, som lader batterierne op. Batterierne levere så strøm til bilens el-motor.


For at være en helt grøn energiform, skal metanolen være produceret på en bæredygtig måde - det samme skal gælde distributionen.


Fakta om spritbilen
  • Platform: Nissan e-NV200

  • Batterikapacitet: 24 kWh

  • Brændselscelle: 5 kW
  • 
Brændstoftank: 70 l
  • 
Kørselsrækkevidde: 800 km

  • Emission: Ingen partikler

  • Optankningstid: 3 minutter

Om SerEnergy
  • SerEnergy er en af verdens førende virksomheder inden for udvikling og produktion af reformert - omformet - metanol til brændselsceller-løsninger til skibe og køretøjer samt som energikilde på afsides beliggenheder og til energisystemer, der ikke er tilkoblet energinettet, så som backup- og fjernovervågningsapplikationer
  • SerEnergys produkter er baseret på højtemperatur PEM (Polymer Electrolyte Membrane) brændselscelleteknologi, der sikrer en løsning af høj kvalitet med en attraktiv tilbagebetalingstid og funktioner. Produkterne afspejler virksomhedens stærke erfaring inden for systemdesign, og er både omkostningseffektive og pålidelige
  • Med en grøn tankegang har SerEnergy et mål om at bidrage til overgangen fra fossile brændsler til vedvarende energi, samtidig med at overvinde nogle af de kendte udfordringer der er inden for vedvarende energi, såsom fleksibilitet og tilgængelighed
  • Med hovedkvarter i Aalborg, er SerEnergy verdens største producent af metanol-brændselsceller med en årlig produktionskapacitet på op til 25 MW (5.000 enheder)





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst