Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

AdBlue-fusk kommer til at blive en dyr fornøjelse

Mandag 10. juli 2017 kl: 14:54
Af: Redaktionen

OPDATERET: VLAK-Regering vil med kommende lovforslag slå hårdere ned på vognmænd og chauffører, der fusker med AdBlue-systemerne på deres lastbiler og busser - biler under 3,5 ton er også med i lovforslaget

DTL-Danske Vognmænd peger på, at der er velplaceret og tiltrængt slag mod NOx- og AdBlue-fusk, som VLAK-Regeringen lægger op til med et nyt lovforslag, der lægger op til markant større bøder både første gang, en vognmand eller chauffør bliver taget i at fuske med AdBlue-systemer - og ved gentagelsestilfælde.


- Der er kun ét sprog, som de vognmænd og chauffører, der bevidst og systematisk fusker, forstår: Det er kontant afregning, store bøder og endnu større bøder. Det er jo meget enkelt: Snyderiet foregår for at spare penge. Bliver man opdaget, skal man selvfølgelig også straffes på pengepungen, så det gør ondt. Ethvert incitament skal knækkes, siger DTL’s direktør Erik Østergaard i en kommentar til lovforslaget.


Han peger på, at man ved at fuske med AdBlue, kan reducere sine transportomkostninger betragteligt - anslået ligger AdBlue-forbruget på 7 øre pr. kilometer. De penge kan bruges til at underbyde konkurrenter, der kører lovligt, på transportprisen.


- Derfor er det ét af mange elementer i den unfair konkurrence, som foregår i branchen. De større razziaer, vi har set i forsommeren, har også vist meget tydeligt, at det er biler på østeuropæiske plader, der er blevet taget i snyderiet. Dét skal vi have bremset, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Ikke nok med at vores hjemlige marked altså sættes under et unfair pres - vores miljø og klima bliver også forpestet både unødigt og ulovligt. Forureningen foregår altså her, til skade for almindelige mennesker – og forårsages af chauffører og selskaber, der ikke betaler skat i Danmark. Det er ikke i orden.


Ifølge lovforslaget står både lastbiler og varebiler over 3.500 kg til en mærkbar bøde, hvis det konstateres, at der er fusket med bilernes AdBlue-system. Ved gentagelsestilfælde kan bøden til vognmanden komme op på 65.000 kroner, mens den kan komme op på 32.500 kroner til chaufføren.


For biler under 3.500 kg risikerer vognmanden en bøde på op til 17.500 kroner og chaufføren en bøde på op til 10.000 kroner, hvis der fuskes med AdBlue-systemet på bilen.


- Hvis man ikke kan rammer snyderiet ved at fratage dem tilladelsen, fordi de ikke er danske, er det glimrende at ramme hårdt økonomisk. Men set fra vores side, så kunne en frakendelse af retten til at køre erhvervskørsel i Danmark være et nærliggende næste skridt, siger Erik Østergaard.


Loven er sendt i offentlig høring og ventes fremsat i Folketinget til oktober og at træde i kraft 1. januar 2018. 


Høringsudkastet kan ses her:



Bødestørrelse for ejeren ved brug af køretøjer med tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derover



Bødestørrelse for ejeren ved brug af køretøjer med tilladt totalvægt under 3.500 kg



1. gang



15.000 kr.



5.000 kr.



2. gang



25.000 kr.



7.500 kr.



3. gang



35.000 kr.



10.000 kr.



4. gang



45.000 kr.



12.500 kr.



5. gang



55.000 kr.



15.000 kr.



6. gang



65.000 kr.



17.500 kr.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst