Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Data i store mængder kan spare på brændstoffet

Tirsdag 27. juni 2017 kl: 12:38
Af: Redaktionen

Fondsprojekt, hvor big data er blevet brugt til at optimere sejladsen, har givet tocifrede millionbesparelser hos rederierne Torm og J. Lauritzen. Ved at udnytte viden, der ligger i store mængder data, har rederierne ud over besparelserne på brændstofkontoen også skåret ned på miljøbelastningen fra skibene

Data i store mængder kan spare på brændstoffet
Besparelserne og den mindre miljøbelastning er temaerne i forskningsindsatsen - Blue INNOship - hvor et af projekterne fokuserer på at få trimmet brugen af brændstof.


Det er i projektet ” Vessel Performance Decision Support” lykkedes partnerne at skabe en betydelig årlig besparelse på brændstof. I kroner har de to involverede rederier, Torm og J. Lauritzen, tilsammen sparet 70 millioner kroner på driften af de dele af deres flåder, der var involveret i projektet i 2016. Opgjort i volumen er der opnået brændstofbesparelser på mellem 3 og 5 procent. Projektleder Jakob Buus Petersen fra Vessel Performance Solutions, som har udviklet softwaren, der danner basis for den optimerede drift, kalder resultaterne for godt nyt.


- Vi har gennem Blue INNOship haft muligheden for at designe et system, der trækker på vores eksisterende viden og i høj grad opfylder de behov, som rederierne har. Koblet med input fra rederiernes funktioner i land, har vi fået skabt en ny generation af et “performance management system” med synlig effekt, siger Jakob Buus Petersen.


Rederierne oplever markante besparelser
Det vækker også glæde hos de involverede rederier. Hos Torm er man ikke i tvivl om, at det nye system har gjort en forskel - og tilmed også mindsket CO2-udledningen.


- Vi er naturligvis glade for besparelsen på 3,6 procent, som beviser, at vores indsats på området har virket. Det nye system har været et godt værktøj, som har bidraget til, at vi har kunnet reducere vores brændstofforbrug, siger Kjeld Roar Jensen, der er Head of Fleet Systems hos Torm.


Tilsvarende gælder det hos J. Lauritzen, hvor Sverre Patursson Vange, der er Head of Performance Management, fortæller, at den samlede brændstofbesparelse for J. Lauritzens flåde af tørlast- og gastankskibe som følge af indsatsen udgjorde knap 5 procent i 2016 i forhold til status quo. Dertil har det nye system gjort det væsentligt nemmere at overvåge, om rederiets tonnageleverandører lever op til deres kontraktuelle forpligtelser, når det drejer sig om skibenes fart og forbrug.


- I penge er besparelsen et betydeligt beløb, og det er naturligvis velkomment i lyset af de vanskelige forhold på markedet. Besparelsen er fremkommet på baggrund af de enkle og overskuelige rapporter, der er udviklet som led i Blue INNOship initiativet, sideløbende med en mere fokuseret tilgang til performance. Det har også bidraget til at forbedre samarbejdet på tværs af rederiets forretningsområder, siger Sverre Patursson Vange.


Tæt samarbejde mellem erhvervsliv og vidensinstitutioner
Fra Innovationsfonden er der også stor glæde over projektet. Samlet set er der investeret knap 14 millioner kroner i udviklingen af projektet, hvor af de 6,5 millioner kroner er offentlige midler fra fonden. Projektet er også støttet af Den Danske Maritime Fond og Orients Fond. Det har dermed været en god forretning for både fond og samfund, at man har investeret i maritim forskning på den måde.


- 3 til 5 procents brændstofeffektivisering lyder måske ikke banebrydende. Men når der - som her - er tale om en industri, som er blandt de mere energitunge i verden, så løber en sådan besparelse op i meget store mængder sparet brændstof og ditto CO2. Samtidig er teknologien skalerbar, og det gør potentialet stort. Vi kan allerede nu høste de første frugter af vores investering i form af en mere miljøvenlig industri, bedre bundlinje for virksomhederne og potentielt flere job til danskerne, siger Peter Høngaard Andersen, der er direktør i Innovationsfonden.


Kombinationen af rederier, maritim industri og vidensinstitutioner er en del af formlen bag projektets succes, siger Programme Manager i Blue INNOship, Magnus Gary.


- Når man arbejder på tværs og sammen om at løse komplekse problemstillinger, så kan vi nå den her type resultater. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er kompliceret at skabe disse samarbejder og få alle til at arbejde i samme retning. Men med resultater som disse viser tydeligt værdien af at tænke på tværs af almindelige faggrænser, hvilet er en del af vores ambition, siger Magnus Gary.


Fakta
  • Besparelserne er kommet i hus gennem udviklingen af et ”vessel performance decision support system” kombineret med en fokuseret indsats på at spare brændstof fra de deltagende rederiers side
  • Vessel Performance Solutions har i samarbejde med Torm, J. Lauritzen, Aalborg Universitet og Force Technology udviklet systemet, der forbedrer rederiernes muligheder for at kunne vurdere skibenes performance, hvilket fører til bedre beslutninger om dokninger, malingssystemer, skrogrensninger og propeller poleringer
  • De foreløbige resultater er skabt i projekts opstartsfase, hvor fokus har været på netop tilstanden af skrog og propeller. I projektets anden fase vil fokus blive udvidet til også at omfatte effektivitet af hovedmotor, hjælpemaskineri og kedel forbrug samt ikke mindst måling på skibenes effektivitet

Blue INNOship
  • Blue INNOship er et maritimt samfundspartnerskab med deltagelse af 36 leverandører, rederier, designvirksomheder, konsulenter, GTS institutter, universiteter og klassifikationsselskaber
  • Formålet med samarbejdet er at skabe vækst, arbejdspladser og konkurrencedygtighed gennem udviklingen af miljørigtige løsninger til den maritime industri. Samarbejdet sker igennem i alt 15 projekter, der er inddelt i 5 tekniske arbejdspakker
  • Det samlede budget er på 120 millioner kroner, hvoraf Innovationsfonden har investeret 50 millioner kroner, Den Danske Maritime Fond samt Orients Fond har investeret cirka 20 millioner kroner og partnerne har investeret resten

Interesserede kan læse mere om Blue INNOship her:






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Seks meldes døde
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Containerskib sejler bro ned
- Skibe, der transporterer offshore-personale, bliver omfattet af ny international sikkerhedsstandard
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Rederi-koncern med islandske rødder lancerer rute uden om Frankrig
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- 31-årig anholdt i sag om indsmugling af 300 kg kokain
- Havneatlas giver overblik over danske erhvervshavne
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst